• Langeafstandstransport is verantwoordelijk voor twee derde van de CO2-uitstoot in het vrachtverkeer.
  • Daimler Truck lanceert nieuw merk TruckCharge voor e-infrastructuur en laden van trucks.
  • Andere IAA-highlights van Daimler Truck: FUSO Next Generation eCanter als volledig elektrisch afvalinzamelingsvoertuig, Mercedes-Benz GenH2-truck met brandstofcel op waterstof, nieuwe Mercedes-Benz Actros L met verbeterde aerodynamica maakt zijn primeur op de beurs.
  • Volgende technologierevolutie ‘software defined voertuig’: Daimler Truck presenteert visie voor hoogintelligente voertuigen – grote sprong voorwaarts mogelijk, vooral op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie.
  • Beursstand Mercedes-Benz Trucks en FUSO in hal 19/20, meerijden en zelf rijden is mogelijk op het buitenterrein en de openbare weg.

Daimler Truck, één van ‘s werelds grootste truckfabrikanten, presenteerde zondag in de aanloop naar de vakbeurs IAA Transportation 2024 in Hannover zijn weg naar duurzaam transport. De focus lag hier op de thema’s decarbonisering en digitalisering. Op de stand van Daimler Truck staat de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 centraal. Met zijn nieuwe elektrische vlaggenschip wil de fabrikant het langeafstandstransport, dat verantwoordelijk is voor twee derde en daarmee het grootste deel van de lokale CO2 -uitstoot in het vrachtverkeer, koolstofvrij maken. Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh1 en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde e-as heeft de eActros 600 een actieradius van 500 km2 zonder tussentijds laden. Deze actieradius wordt onder zeer realistische praktijkomstandigheden met een GCW van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en route nog aanzienlijk worden overschreden. De eActros 600 kan per dag meer dan 1.000 km afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte pauzes van de chauffeur – zelfs zonder Mega Watt Charging – mits de laadmogelijkheden aanwezig zijn.

Deze zomer demonstreerden twee bijna-serierijpe prototypen de prestaties van de eActros 600 tijdens een bijna zeven weken durende testrit van 15.000 km door 22 Europese landen. Het was de grootste testrit in de geschiedenis van Mercedes-Benz Trucks. De twee e-trucks hadden elk een GCW van 40 ton en gebruikten alleen openbare laadstations om te laden. Ze demonstreerden tijdens de tour de hoge energie-efficiëntie van de eActros 600: over de hele rit kon het prototype, uitgerust met speciale apparatuur om het verbruik te meten, een gemiddeld verbruik bereiken van 103 kWh per 100 km.3 Omgerekend naar de energie-inhoud van diesel komt dit overeen met een dieselverbruik van circa 10 liter per 100 km, wat met een conventioneel aangedreven truck onmogelijk zou zijn geweest. Op tal van dagetappes van de tour zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 km te bereiken zonder tussentijds laden. Gemiddeld kon circa 25 procent van het verbruik van de eActros 600 met gerecupereerde energie worden gedekt.

Afhankelijk van met name de route, topografie en temperatuur varieerde het dagelijkse verbruik tussen 85 kWh per 100 km – tijdens de afdaling van Madrid naar Bilbao (circa 360 km) onder zeer goede weg- en weersomstandigheden – en 140 kWh per 100 km van Alta naar de Noordkaap (circa 240 km) bij een minimumtemperatuur van 7 °C en deels over onverharde wegen. Tijdens de tour werden de prestaties van het andere prototype door dertig journalisten uit twintig Europese landen – veelal achter het stuur – op de proef gesteld, niet alleen qua energieverbruik maar bijvoorbeeld ook qua rijdynamiek. Zelfs bij dit voertuig lag het verbruik gemiddeld slechts zo'n 6 procent hoger. Daarmee bleek de aangegeven actieradius van 500 km op één acculading tijdens de rit een realistische planningswaarde.

Daimler Truck viert eind november de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. De eerste klantvoertuigen van de eActros 600 zullen nog dit jaar worden geproduceerd en geregistreerd. De Daimler Truck fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen hierbij een belangrijke rol. Ze leveren de componenten die nodig zijn voor de batterij-elektrische aandrijving van de eActros 600, zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en zich in de voormalige installatieruimte van de verbrandingsmotor bevindt.

Martin Daum, CEO Daimler Truck: “We hebben al jaren geleden onze visie op duurzaam transport van de toekomst gepresenteerd. Voor ons draait de IAA Transportation 2024 nu duidelijk om de implementatie van die visie. We leveren batterij-elektrische serievoertuigen in de aantallen die onze klanten nodig hebben.”

Als onderdeel van de ‘Daimler Truck Media Night’ (zondag in Hannover) maakte de eActros 600 een nachtelijke trip naar Berlijn en terug. Ten eerste om een live demonstratie te geven van de bruikbaarheid in de praktijk en ten tweede om een boodschap te sturen naar politici, niet alleen in Berlijn, maar ook in Brussel: de emissievrije voertuigen van Daimler Truck zijn klaar, nu moet de laadinfrastructuur volgen .

Karin Rådström: "Onze eActros 600 is een sterk alternatief voor een dieseltruck, dankzij zijn actieradius van 500 km op één acculading. Met zijn hoge energie-efficiëntie zal de eActros 600 ook rendabel zijn voor wagenparkbeheerders. Nu is het van cruciaal belang dat overheden, de energiesector en de industrie samenwerken om de uitbreiding van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.”

Daimler Truck heeft sinds de verkoopstart eind vorig jaar al 2.000 bestellingen voor de eActros 600 geregistreerd en ook de intentieverklaringen liggen in de viercijferige reeks.



Om e-Mobility voor klanten eenvoudig en rendabel te maken, naast de aanschaf van elektrische trucks, lanceert Daimler Truck aan het begin van de IAA het nieuwe merk TruckCharge in Europa. Onder deze naam bundelt de onderneming zijn aanbod van e-infrastructuur en het laden van e-trucks, dat wil zeggen advies en infrastructuur alsmede de exploitatie van geëlektrificeerde depots voor transportbedrijven maar ook industriële bedrijven. Onderdeel van het aanbod zijn onder andere Fleetboard Charge Management (dat een holistisch overzicht biedt van alle interacties tussen de batterij-elektrische truck in het wagenpark en de eigen laadstations van het bedrijf), de Charging Card (waarmee onderweg het laden cashless kan worden afgerekend) en de financiering van de laadinfrastructuur.

De IAA-stand van Mercedes-Benz Trucks en FUSO bevindt zich in hal 19/20. Het verzoek om mee te rijden en zelf te rijden kan worden aangevraagd op de stand en de ritten vinden deels plaats op het buitenterrein van de beurs en op de openbare weg. Andere IAA-highlights van Daimler Truck zijn de FUSO Next Generation eCanter als volledig elektrisch afvalinzamelingsvoertuig, de Mercedes-Benz GenH2-truck met brandstofcel, de nieuwe Mercedes-Benz Actros L met verbeterde aerodynamica als beursprimeur, de nieuwe batterij-elektrische Mercedes-Benz eCitaro stadsbus K met kortere wielbasis als wereldprimeur en de nieuwe Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach als publieksprimeur. Een ander zwaartepunt van de Daimler Truck Media Night was de verwachte grote sprong voorwaarts in digitalisering – trefwoord ‘software defined voertuig’ – wat de volgende technologierevolutie voor de fabrikant zal zijn.

Martin Daum en Karin Rådström traden gezamenlijk op tijdens de Daimler Truck Media Night. Zoals de onderneming begin september aankondigde, heeft de raad van commissarissen van Daimler Truck Holding AG Karin Rådström met ingang van 1 oktober 2024 benoemd tot de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van de onderneming; zij zal in deze functie worden benoemd tot 31 januari 2029. Zij volgt Martin Daum op, die op 30 september 2024 aftreedt als voorzitter van de raad van bestuur en daarmee de weg vrijmaakt voor het volgende hoofdstuk van de transformatie van het concern. Martin Daum blijft tot 31 december 2024 volwaardig lid van de raad van bestuur en ondersteunt daarmee een soepele overgang. Karin Rådström blijft voorlopig verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Trucks tot haar opvolger bekend is.

Daimler Truck biedt een preview van software defined voertuigen
Naast het CO2-neutraal maken van het transport wil Daimler Truck ook een leidende rol spelen in de digitale transformatie en richt het zijn blik verder op de toekomst, op software defined bedrijfswagens. De nieuwste generatie trucks, zoals de eActros 600 en de Actros L, beschikt al over een evolutionair verbeterde mechatronische architectuur. Hierdoor kunnen gegevens tot twintig keer sneller worden verwerkt dan voorheen. Naast verbeterde functies in de nieuwste veiligheidssystemen zoals Active Brake Assist 6 of Active Sideguard Assist 2, zorgt dit ook voor verbeterd chauffeurscomfort en connectiviteit. Hiertoe behoort bijvoorbeeld ook de Multimedia Cockpit Interactive 2 of de functie Connected Traffic Warning, die gevarenwaarschuwingen kan detecteren en deze kan doorgeven aan voertuigen in de directe omgeving. Veel van deze functies kunnen in de toekomst ‘over-the-air’ in de truck worden geactiveerd, dus zonder naar de werkplaats te hoeven. Om het volledige potentieel van software te benutten en een mogelijke grote sprong voorwaarts te maken, zal het nodig zijn om het aantal gedecentraliseerde regeleenheden met hun verschillende besturingssystemen te verminderen en de mechatronische architectuur volledig opnieuw te definiëren. Daartoe presenteerde Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck en verantwoordelijk voor trucktechnologie, tijdens de Daimler Truck IAA Media Night de ondernemingsvisie op hoogintelligente, software defined trucks met een tijdshorizon van ongeveer tien jaar. Deze komende technologierevolutie bij Daimler Truck zal binnen het hele concern worden geïmplementeerd, voor alle voertuigmerken en aandrijvingen.

Andreas Gorbach: “De toekomst van trucks is emissievrij en softwaredriven. Daarom herdefiniëren we onze voertuigarchitectuur en willen we samen met Volvo Group een industriestandaard ontwikkelen: een slanke en krachtige architectuur met bijbehorend besturingssysteem. Hiermee leggen we de basis voor software defined trucks die onze klanten een ongekend niveau van veiligheid, comfort en efficiëntie kunnen bieden. Na vele evolutionaire stappen zullen we daarmee binnenkort al een revolutionaire sprong maken – en de code schrijven voor de toekomst van trucks.”

Software defined voertuigen zullen in de toekomst maatwerktoepassingen van zowel Daimler Truck als klanten en externe leveranciers bieden, die veel verder reiken dan de huidige truck- en busfunctionaliteit – vooral op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat het voertuig de chauffeur en andere weggebruikers nog beter kan beschermen door gevaren te herkennen lang voordat menselijke zintuigen dat kunnen. Bovendien zou de truck van de toekomst administratieve en documentatietaken op zich kunnen nemen door bijvoorbeeld vracht- en orderdocumenten automatisch digitaal te verzenden. Of een parkeerplaats inclusief laadstation en douchecabine kunnen reserveren en de favoriete maaltijd van de chauffeur alvast kunnen bestellen. Ook is het denkbaar dat chauffeurs bijvoorbeeld ’s avonds tijdens hun rustpauze via geschikte apps virtueel aan de eettafel thuis kunnen zitten, ook al bevinden ze zich fysiek in de voertuigcabine. De software defined truck zou in de toekomst een actieve zakenpartner kunnen worden voor logistieke bedrijven, omdat de krachtige rekenkracht het mogelijk maakt grote hoeveelheden gegevens – zoals topografie, verkeer of actuele elektriciteits- en waterstofprijzen langs een route – in realtime te verwerken en ‘over-the-air’ te analyseren. Op deze manier kan het voertuig permanent worden geoptimaliseerd, waardoor de bedrijfsvoering van klanten nóg efficiënter en dus succesvoller wordt.

De geplande joint venture tussen Daimler Truck en Volvo Group zal de basis vormen voor deze visie. Het doel is om gezamenlijk een software defined voertuigplatform te ontwikkelen als industriestandaard voor bedrijfswagens en daarmee mogelijk ook voor andere partners en klanten. Concreet is de joint venture bedoeld om de centrale, krachtige computers te specificeren en aan te schaffen die in de toekomst in de voertuigen zullen worden geïnstalleerd om grote hoeveelheden gegevens te kunnen verwerken. Daarnaast gaat de joint venture het besturingssysteem en het programmeerplatform ontwikkelen op basis waarvan gedifferentieerde klantapps kunnen worden ontwikkeld. Bovendien zullen in de toekomst de ontwikkelingscycli voor software en hardware worden ontkoppeld, waardoor het mogelijk wordt ook na de aanschaf van het voertuig nieuwe digitale functies ‘over-the-air’ te installeren en te updaten. Dit betekent dat klanten hun voertuigen langdurig up-to-date kunnen houden.

Aandrijvingen op waterstof als aanvulling op puur batterij-elektrische trucks
Naast puur batterij-elektrische trucks kunnen aandrijvingen op waterstof volgens Daimler Truck een geschikte oplossing zijn voor zeer flexibele en veeleisende inzet in het zwaartransport en langeafstandstransport. Met de Mercedes-Benz GenH2-truck wordt een recordbrekend voertuig getoond op de IAA Transportation 2024. De bruikbaarheid van vloeibare waterstof in het wegtransport werd vorig jaar gedemonstreerd tijdens de #HydrogenRecordRun, waarbij het voor de openbare weg goedgekeurde prototype een afstand van 1.047 km door Duitsland aflegde op slechts één tank vloeibare waterstof onder reële omstandigheden.

Na intensieve tests op de testbaan en op de openbare weg, hebben de Mercedes-Benz GenH2-trucks nu een vergevorderd ontwikkelingsstadium bereikt, zodat ze in dagelijkse logistieke toepassingen kunnen worden ingezet. Daimler Truck is onlangs begonnen met het klantgericht testen van vijf Mercedes-Benz GenH2-trucks bij de bedrijven Air Products, Amazon, Holcim, INEOS en Wiedmann & Winz. Op deze manier krijgen de klanten in een vroeg stadium de kans om tijdens een testfase van ongeveer een jaar praktijkervaring op te doen in het transport met brandstofceltrucks. Door de samenwerking verkrijgt het Daimler Truck-ontwikkelingsteam waardevolle inzichten in de praktijk van trucks op vloeibare waterstof en leert het van de feedback van klanten waarmee rekening kan worden gehouden bij de serieontwikkeling.

Martin Daum: “De afgelopen jaren hebben we met ons brede portfolio van e-trucks en e-bussen alsmede met de Mercedes-Benz GenH2-truck en diverse partnerships laten zien dat we met onze dubbele strategie, dat wil zeggen met aandrijvingen op basis van accu’s en waterstof, op de goede weg zitten. Beide technologieën hebben zo hun voordelen en onze klanten hebben beide technologieën nodig. Daarom hebben we nu nog meer momentum nodig van de politiek en de energiebranche, vooral als het gaat om waterstofgebaseerde aandrijvingen, om naast de voertuigen ook de bijbehorende infrastructuur en kostenpariteit voor onze klanten te bewerkstelligen.”


Beursprimeur: Actros L met futuristisch design, geoptimaliseerde aerodynamica en zuinige motoren
Met de nieuwe Actros L, die op de IAA Transportation zijn beurspremière viert, blijft Mercedes-Benz Trucks ook voor conventioneel aangedreven trucks een van de koplopers in de branche. De Actros L kenmerkt zich door een futuristisch voertuigdesign, geoptimaliseerde aerodynamica, vele comfortuitrustingen, zuinige motoren, hoge rijdynamiek en de nieuwste assistentiesystemen. Het verlengde front en meerdere aerodynamica verbeteringen resulteren in een brandstofbesparing tot wel 3 procent.

De geoptimaliseerde aandrijflijn die nu voor sommige modellen leverbaar is, bestaande uit de transmissie G291-12 en de achteras RAR 2.278d, zorgt niet alleen voor een merkbaar verbeterde rijervaring, vooral bij het accelereren op hellingen, en een lagere manoeuvreersnelheid, maar ook voor een stillere en aangenamere rit dankzij het verlaagde toerental bij 80 km/h. Het draagt bovendien bij aan verdere verlaging van het brandstofverbruik.




Activiteiten van Mercedes-Benz Trucks en FUSO op de beurs
Van 17 tot en met 20 september toont Mercedes-Benz Trucks op de stand de zogeheten ‘Transformed!’ late-night show. Gasten tijdens de show zijn onder meer Jutta Kleinschmidt, de eerste vrouw die de Dakar Rally won, en Karlheinz Brandenburg, de uitvinder van het mp3-formaat. Deze en andere personalities uit verschillende branches vertellen hoe je de eerste stap naar verandering kunt zetten. Beursbezoekers kunnen vanaf 14.00 uur live kijken, de afleveringen zijn daarna dagelijks vanaf 21.00 uur te zien op de Mercedes-Benz Trucks Brand Hub www.mercedes-benz-trucks.com/iaa-2024

Daarnaast bieden Mercedes-Benz Trucks en FUSO beursbezoekers de mogelijkheid om met het volledige portfolio van elektrische trucks een proefrit achter het stuur of op de bijrijdersstoel te maken. Als onderdeel van een virtual reality-ervaring krijgen bezoekers ook inzicht in de elektrische wereld van Mercedes-Benz Trucks en kunnen ze het e-mobility ecosysteem ontdekken dat bestaat uit truck, services en laadoplossingen. Speciaal hiervoor is op het beursterrein een mobiel laadpark gebouwd. Hier laat TruckCharge het gebruik van de e-trucks onder realistische omstandigheden zien. Verder zijn er op de beursstand veel mogelijkheden om advies te krijgen en persoonlijk het gesprek aan te gaan. Ook worden er rondleidingen over de stand georganiseerd om meer informatie te geven over de voertuigen en de geïntegreerde oplossingen van Mercedes-Benz Trucks.


Over de ’European Testing Tour 2024’ en de eActros 600
Mercedes-Benz Trucks heeft eind juli van dit jaar met succes de ‘eActros 600 European Testing Tour 2024’ afgerond. Na een volledig elektrische ontwikkelingsrit van 45 dagen kwamen de twee bijna-serierijpe prototypen van de Mercedes-Benz eActros 600 veilig en wel terug in Wörth am Rhein. De officiële tourstart was op 11 juni in Frankfurt am Main. De twee e-trucks legden respectievelijk 15.269 en 15.939 km af.

Na hun reis noordwaarts door Duitsland, Denemarken en Zweden bereikten de twee trucks net op tijd voor Midzomer het eerste grote hoogtepunt van de etappe: de Noordkaap in Noorwegen, het meest noordelijke punt van Europa dat over de weg te bereiken is. Vanaf eind juni trok het konvooi zuidwaarts door Finland, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Kroatië, Slovenië, Italië, Frankrijk en Spanje. Na een stop in Tarifa, Spanje, de meest zuidelijke stad op het vasteland van Europa als het volgende hoogtepunt van de grote tour, ging de rit opnieuw noordwaarts – via Portugal, Frankrijk, België, Nederland en Luxemburg terug naar Duitsland.

Met de ‘eActros 600 European Testing Tour 2024’ heeft Mercedes-Benz Trucks uitgebreide ervaring opgedaan op de meest uiteenlopende routes in verschillende topografieën en klimaatzones met het oog op het energieverbruik. De fabrikant wil deze bevindingen nu delen met geïnteresseerde klanten.

Op de weg werden de e-trucks blootgesteld aan dagelijkse gemiddelde temperaturen tussen 11 en 33 °C. De dagelijkse gemiddelde snelheid varieerde van 52 tot 82 km/h.

De ervaringen van het tourteam met laden bij openbare stations varieerden sterk. In veel gevallen moesten ze de trailer loskoppelen wanneer de laadinfrastructuur alleen was ontworpen voor personenwagens. Anderzijds werden ook enkele ultramoderne trucklaadparken bezocht.

Ongeveer 60 procent van de langeafstandsritten van Mercedes-Benz Trucks-klanten in Europa is korter dan 500 km, dus de laadinfrastructuur op het eigen depot en bij de laad- en lospunten is hiervoor voldoende. Voor alle andere toepassingen is de continue ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur een essentiële voorwaarde om de elektrische truck volledig in te kunnen zetten op pan-Europees langeafstandstransport.

Naast CCS-laden (Combined Charging System) tot 400 kW zal de eActros 600 later ook MCS-laden (Megawatt Charging System; megawattladen) mogelijk maken. In april van dit jaar hebben de ontwikkelaars van Mercedes-Benz Trucks voor het eerst met succes een prototype van de eActros 600 geladen bij een laadstation met een vermogen van 1 MW in het eigen ontwikkelings- en testcenter in Wörth am Rhein. Klanten kunnen een voorbereiding voor MCS bestellen. De MCS-technologie zal op deze modellen van de eActros 600 achteraf kunnen worden gemonteerd. De accu’s kunnen in circa 30 minuten worden geladen van 20 tot 80 procent4 bij een geschikt laadstation met een vermogen van circa 1 MW.

De eActros 600 beschikt over drie accupakketten van elk 207 kWh . Deze bieden een totaal geïnstalleerd vermogen van 621 kWh5. De accu’s zijn gebaseerd op lithium-ijzer-fosfaat-celtechnologie (LFP) en kenmerken zich door een lange levensduur. . In tegenstelling tot andere accuceltechnologieën kan met LFP-technologie ruim 95 procent van de geïnstalleerde capaciteit worden gebruikt. Dit maakt een grotere actieradius mogelijk met dezelfde geïnstalleerde accucapaciteit.

De ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros 600 ontworpen om aan dezelfde duurzaamheidseisen van voertuig en componenten te voldoen als een vergelijkbare conventionele Actros-langeafstandstruck. Dit betekent dat er in tien jaar gebruik tot 1,2 miljoen kilometer kan worden afgelegd. Na deze gebruiksperiode moet de toestand van de accu (‘State of Health’) nog steeds boven de 80 procent liggen

Het voertuig is technisch ontworpen voor een GCW tot 44 ton. Met een standaard trailer heeft de eActros 600 in de EU een laadvermogen van circa 22 ton. In sommige gevallen kan de nationale wetgeving een hoger laadvermogen toestaan.

Optisch heeft de elektrische langeafstandstruck een volledig nieuw, puristisch design met strakke lijnen en een aerodynamische vorm. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch langeafstandstransport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services.




Flexibele productie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth
De eActros 600 wordt geproduceerd op de bestaande montagelijn in de fabriek in Wörth – parallel en flexibel naast de trucks met dieselaandrijving. Nadat alle HV-componenten in meerdere productiestappen zijn gemonteerd, wordt het gehele systeem in werking gesteld en is de truck rijklaar. Om de serieproductie optimaal voor te bereiden, werkt het zogeheten productie-opstartteam nauw samen met de ontwikkelaars. Zo wordt ervoor gezorgd dat de ervaring die is opgedaan bij het bouwen van de prototypen wordt verwerkt in de verdere ontwikkeling van het voertuig.


Uitgebreide services en nieuwe digitale tools zorgen voor nóg efficiënter voertuiggebruik
Ongeacht het segment of type aandrijving zijn hoge beschikbaarheid en voorspelbare kosten essentiële succesfactoren voor transportbedrijven. Daimler Truck levert hieraan zijn bijdrage niet alleen met moderne voertuigen, maar ook in de vorm van verschillende services en nieuwe digitale tools. Bovendien raken de holistische klassieke en digitale services steeds meer met elkaar verbonden. Dit geïntegreerde service-ecosysteem zorgt ervoor dat klanten hun voertuigen nóg efficiënter kunnen gebruiken. Wat daarachter schuilgaat, zal Mercedes-Benz Trucks tijdens de IAA Transportation 2024 virtueel voor bezoekers zichtbaar maken in de Experience Tower in hal 19.


Daimler Truck Financial Services op weg om geïntegreerde serviceprovider voor elektromobiliteit te worden
Daimler Truck Financial Services (DTFS) ontwikkelt zich van een pure financiële dienstverlener tot een geïntegreerde serviceprovider voor elektromobiliteit. Samen met het concern en partners wil de onderneming een holistisch en geïntegreerd ecosysteem opbouwen dat de introductie van emissievrije voertuigen ondersteunt door een complete oplossing te bieden die voertuigfinanciering, laadinfrastructuur, onderhoud en energiecontracten omvat. Deze transformatie opent nieuwe groeimogelijkheden op het gebied van laden, infrastructuurfinanciering, verzekering, betalingsoplossingen en verhuur.

DTFS heeft in de VS al ‘Charging as a Service’ (CaaS) geïntroduceerd en biedt in Japan het product ‘Green Lease’ aan voor de FUSO eCanter. In Europa biedt DTFS flexibele leasemogelijkheden aan voor de eActros 300/400 en 600, waarbij service en reparatie zijn geïntegreerd. De onderneming ontwikkelt ook nieuwe verzekeringsproducten voor elektrovoertuigen en breidt zijn verhuur- en betalingsaanbod uit naar andere landen. Met circa 1.900 werknemers is DTFS een van ‘s werelds grootste concerneigen financiële dienstverleners in de bedrijfswagenbranche, actief in zeventien landen met plannen om verder uit te breiden.