Als een van 's werelds grootste fabrikanten van vrachtwagens zet Daimler Truck zich in voor duurzaam transport. Het is de doelstelling van het bedrijf om in 2039 in zijn wereldwijde kernmarkten (EU30, VS, Japan) alleen nog nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal zijn tijdens het rijden. Aandrijftechnologieën op basis van waterstof kunnen daardoor vooral voor zeer flexibele en bijzonder veeleisende toepassingen in het zware en langeafstandsverkeer een optimale oplossing zijn.

Op weg naar een koolstofvrij transport gaat Daimler Truck de volgende ontwikkelingsfase van zijn brandstofceltrucks in. Na een strenge testfase op de testbaan en op de openbare weg hebben de Mercedes-Benz GenH2 Trucks nu een ADVANCED-ontwikkelingsfase bereikt voor gebruik in de eerste wagenparken van klanten.

De vijf GenH2-trucks worden ingezet voor verschillende langeafstandstoepassingen op specifieke routes, zoals het transport van bouwmaterialen, zeecontainers of cilindergassen. Tijdens deze eerste klantentests blijven de voertuigen onder direct toezicht en verantwoordelijkheid van de fabrikant. De vrachtwagens worden getankt bij de daartoe bestemde tankstations voor vloeibare waterstof (sLH2) in Woerth am Rhein (Rijnland-Palts) en in de toekomst ook in de regio Duisburg (Noordrijn-Westfalen).

Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck: "Wanneer het gaat om het decarboniseren van transport, richten we ons op accu-elektrische en op waterstof gebaseerde aandrijvingen. De transformatie kan alleen slagen als er voldoende en uitgebreide groene energie beschikbaar is - en daarvoor hebben we beide technologieën nodig. Met betrekking tot waterstofaandrijvingen zetten we nu nog een belangrijke stap in de richting van de standaarduitrusting: we beginnen met het testen van onze Mercedes-Benz GenH2 Trucks in het dagelijkse transport met onze klanten. Het is echter belangrijk op te merken dat hoogwaardige CO2-neutrale voertuigen alleen niet voldoende zullen zijn om duurzaam vervoer succesvol te maken. Daarvoor is ook een overeenkomstige laad- en tankinfrastructuur nodig, evenals kostenpariteit met conventionele voertuigen. Hoewel beleidsmakers en energiebedrijven hier al actief zijn, hebben we dringend nog meer momentum nodig, in heel Europa!"

Hildegard Müller, voorzitter van de Duitse vereniging van de automobielindustrie (VDA), voegt eraan toe: "Op weg naar de klimaatneutrale mobiliteit van de toekomst moet het potentieel van alle beschikbare technologieën worden benut. Vooral bij zware bedrijfswagens kan e-mobiliteit niet worden gelijkgesteld met een uitsluitende batterij-elektrische aandrijving. In plaats daarvan moet ook de brandstofcelaandrijving op waterstof worden beschouwd als onderdeel van de verscheidenheid aan beschikbare technologieën. Fabrikanten hebben de bijbehorende modellen in ontwikkeling en productie en nu moeten eindelijk de politieke randvoorwaarden worden gecreëerd: er moet dringend een op de behoeften afgestemd netwerk van waterstoftankstations en de bijbehorende infrastructuur worden opgebouwd. Er is dringend behoefte aan actie voor politici, het Duitse Bundesnetzagentschaft en deenergiesector."

De vijf trekkers worden tijdens de testperiode door klanten in verschillende langeafstandstoepassingen ingezet. Amazon zal de GenH2 Truck gebruiken voor zijn logistieke activiteiten in Duitsland, Air Products voor het transport van cilindergassen, Wiedmann & Winz voor zeecontainers, Holcim voor de logistiek van bouwmaterialen en VERVAEKE - het logistieke bedrijf van INEOS - voor het transport van PVC en vinyl.


De prestaties van GenH2 Truck zijn vergelijkbaar met die van conventionele vrachtwagens voor het langeafstandsverkeer

De ontwikkelingsingenieurs van Daimler Truck hebben de GenH2 Truck gebaseerd op de eigenschappen van de conventionele Mercedes-Benz Actros langeafstandsvrachtwagen op het gebied van laadvermogen, actieradius en rijprestaties. De Mercedes-Benz GenH2 Trucks, die in deze eerste klantentests worden gebruikt, bieden een laadvermogen van ca. 25 ton bij een totaal treingewicht van 40 ton. Twee speciale vloeibare waterstoftanks en een krachtig brandstofcelsysteem van cellcentric, de joint venture van Daimler Truck en Volvo Group, maken het hoge laadvermogen en de grote actieradius mogelijk. Ze vormen het middelpunt van de GenH2 Truck.

Het brandstofcelsysteem van de GenH2 Truck levert 300 kilowatt (2 x 150 kW) en de accu levert tijdelijk 400 kW extra. Met 70 kWh is de opslagcapaciteit van de accu relatief laag omdat deze niet bedoeld is om aan de energiebehoefte te voldoen, maar voornamelijk moet worden ingeschakeld om de brandstofcel te ondersteunen, bijvoorbeeld bij piekbelastingen tijdens het accelereren of bij het bergopwaarts rijden met een volle lading. Tegelijkertijd maakt de relatief lichte accu een hoger laadvermogen mogelijk. Deze wordt opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcelenergie. Een kernelement van de uitgekiende bedrijfsstrategie van het brandstofcel- en accusysteem is een koel- en verwarmingssysteem dat alle componenten op een geschikte bedrijfstemperatuur houdt en zo voor een maximale duurzaamheid zorgt. In de uitvoering van de pre-seriemodellen zijn de twee elektromotoren ontworpen voor in totaal 2 x 230 kW continuvermogen en 2 x 330 kW maximumvermogen. De GenH2 Truck levert daarmee een koppel van 2 x 1.577 Nm of 2 x 2.071 Nm.

De twee roestvrijstalen vloeibare-waterstoftanks van de GenH2 Truck hebben een bijzonder hoog opslagvolume van 88 kilogram (44 kg elk), ideaal voor lange afstanden. Het roestvrijstalen tanksysteem bestaat uit twee buizen, één in de andere, die vacuümgeïsoleerd en met elkaar verbonden zijn.


Vloeibare waterstof maakt een actieradius van 1.000 kilometer en meer mogelijk.

Daimler Truck geeft bij de ontwikkeling van op waterstof gebaseerde aandrijvingen de voorkeur aan vloeibare waterstof. In deze aggregaattoestand heeft de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid. Daardoor kan meer waterstof worden meegenomen, waardoor de actieradius aanzienlijk toeneemt en een vergelijkbaar vermogen van het voertuig met dat van een conventionele vrachtwagen op diesel mogelijk is. De transportkosten kunnen met vloeibare waterstof aanzienlijk worden gereduceerd en vloeibare waterstoftanks bieden ook voordelen op het gebied van kosten en gewicht in vergelijking met gecomprimeerde gasvormige waterstof. Het gebruik van vloeibare waterstof maakt dus een hogere nuttige last mogelijk. Daardoor is de Mercedes-Benz GenH2 Truck net zo geschikt voor flexibel en veeleisend langeafstandsverkeer als conventionele dieseltrucks. In september 2023 heeft Daimler Truck dit met succes aangetoond toen een op de openbare weg goedgekeurd prototype van de Mercedes-Benz GenH2 Truck de #HydrogenRecordRun aflegde, die 1.047 km aflegde met één tank vloeibare waterstof aan boord.