Wijd opengaande schuifdeuren aan de linker- en rechterzijde van de bestelwagen maken, evenals een optionele lage laaddrempel, een comfortabele toegang tot het interieur en een eenvoudige belading van de laadruimte mogelijk. Binnenin profiteren de passagiers van de comfortabele stoelen van de Citan Tourer. Naast de hoge mate van functionaliteit en flexibiliteit biedt de auto een uitgebreide veiligheidsuitrusting en veel rijcomfort. De nieuwe compacte Citan bestelwagen kan vanaf medio september 2021 worden besteld. De prijzen zullen naar verwachting rond die tijd bekend worden gemaakt.

“Met de Sprinter en de Vito zijn wij al meer dan 25 jaar met succes aanwezig in het segment van de grote en middelgrote bestelwagens. De Citan rondde ons portfolio in de klasse van de kleine bestelwagens af. De nieuwe Citan is volledig opnieuw ontwikkeld, door professionals voor professionals. Van zijn onmiskenbare design tot zijn rijeigenschappen, en niet te vergeten zijn veiligheids- en connectiviteitssystemen: de Citan beschikt over het DNA van een Mercedes-Benz”, aldus Marcus Breitschwerdt, hoofd van Mercedes-Benz Vans. “Tegelijkertijd is de Citan ook het laatste nieuwe voertuigproject voor zakelijke gebruikers bij Mercedes-Benz Vans waarbij een verbrandingsmotor wordt toegepast. Alle toekomstige nieuwe modellen zullen uitsluitend verkrijgbaar worden met een elektrische aandrijflijn. De nieuwe eCitan is een logische stap op onze weg naar volledige elektrificatie.”

Het design van de nieuwe Mercedes-Benz Citan onderscheidt zich door evenwichtige proporties en een sensuele vormgeving van de oppervlakken. Gespierde schouders en markante wielkasten onderstrepen de kracht en emotionele aantrekkingskracht van de auto – ongewone stijlelementen voor een kleine bestelwagen. “Al direct bij de eerste aanblik is de nieuwe Citan duidelijk herkenbaar als een lid van de Mercedes-Benz familie. De heldere vormen met gereduceerde lijnen en krachtige oppervlakken geven uitdrukking aan onze filosofie van sensuele helderheid”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer van de Daimler Group.

Een bijzonder in het oog springend aspect in het interieur is de dynamische, horizontale vorm van het dashboard. De designers van Mercedes Benz hebben zich voor het middendeel van het dashboard laten inspireren door het profiel van een vleugel. Doorslaggevend daarbij was de consequente, horizontale positionering. De smalle vleugel strekt zich uit over het interieur en zorgt voor een royaal gevoel van ruimte. Het combi-instrument staat er los van. De vorm doet denken aan een geërodeerde steen. De ruimte tussen de vleugel en het hoofdgedeelte vormt een praktisch opbergvak voor snelle toegang tot belangrijke gebruiksvoorwerpen.

Een veelvoud aan gebruiksmogelijkheden en comfortabel laden

De Citan combineert compacte buitenafmetingen (lengte: 4.498 mm) met een royale binnenruimte. Dankzij het grote aantal verschillende uitvoeringen en praktische uitrustingsdetails biedt het model tal van gebruiksmogelijkheden en een comfortabele belading. De Citan komt op de markt als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. Later komen daar nog varianten met een lange wielbasis bij. Maar zelfs in de variant met korte wielbasis (2.716 mm) biedt de Citan veel meer ruimte in vergelijking tot het vorige model.

Schuifdeuren zijn erg handig, vooral in krappe parkeerruimtes. De nieuwe Citan is verkrijgbaar met een of twee schuifdeuren. Deze vormen een brede opening aan beide kanten van de auto, met een breedte van 615 millimeter. De hoogte van de laadruimteopening bedraagt 1.059 millimeter (beide cijfers verwijzen naar de grootte van de opening). Ook aan de achterzijde is de laadruimte gemakkelijk toegankelijk: de laaddrempel van de Gesloten Bestelwagen bevindt zich op een hoogte van 59 cm. De twee deuren aan de achterzijde kunnen in een hoek van 90 graden worden vergrendeld en zelfs onder een hoek van 180 graden naar de zijkanten van het voertuig worden bewogen. De deuren zijn asymmetrisch, waarbij de linkerdeur breder is en als eerste moet worden geopend. Als optie kan de Gesloten Bestelwagen ook worden geleverd met achterdeuren met verwarmde ruiten en een ruitenwisser. Op verzoek is tevens een achterklep verkrijgbaar die eveneens van deze twee zaken kan worden voorzien.

De Tourer is standaard uitgerust met een achterklep met achterruit. Als alternatief is hij ook leverbaar met achterdeuren. De achterbank kan in een verhouding van 1/3 - 2/3 worden neergeklapt. Tal van opbergruimtes en opbergvakken vergemakkelijken het dagelijkse gebruik van de Citan.

’s Morgens vroeg naar de bouwplaats rijden, door het uitdagende fileverkeer manoeuvreren of pendeldiensten op de luchthaven verzorgen – een bestuurder van een kleine bestelwagen weet dat een werkdag zwaar kan zijn. Maar gelukkig hebben de ontwikkelaars van de Mercedes-Benz Citan veel aandacht besteed aan het comfort dat kenmerkend is voor het merk, met een voorbeeldig geluidsniveau en zitcomfort een reeks aan praktische uitrustingsitems. Dat komt niet alleen het welzijn van de bestuurder ten goede, maar ook de veiligheid: ontspannen bestuurders kunnen zich beter op de verkeerssituatie concentreren. Om dat te garanderen, is de auto ook uitgerust met comfort- en gemakssystemen die we kennen van de personenwagens van het merk, zoals THERMOTRONIC, de startfunctie KEYLESS-GO1 en de elektronische parkeerrem2.
De Gesloten Bestelwagen en de Tourer zijn verkrijgbaar in de uitrustingslijnen BASE en PRO. De BASE Line is speciaal beschikbaar voor fleetrelaties en is een functionele instapvariant met alle noodzakelijke basisuitrustingen. De PRO Line combineert een representatief design met extra praktisch gebruiksgemak. In België en Luxemburg zal de Citan standaard worden uitgerust met de PRO Line.



Moderne en zuinige motoren

Bij de marktintroductie zal het motorenaanbod van de nieuwe Citan worden gevormd door drie diesel- en twee benzinemodellen. Gemeenschappelijke sterke punten van al deze modellen zijn de goede rijeigenschappen, ook in het lage toerentalbereik, en de gunstige verbruikswaarden. Voor een nog snellere acceleratie, bijvoorbeeld bij het inhalen, beschikt de 85 kW-versie van de dieselmotor voor de Gesloten Bestelwagen over een overpower/overtorque-functie. Daarmee wordt het vermogen kortstondig verhoogd naar 89 kW en het koppel naar 295 Nm.

De krachtbronnen voldoen aan de Euro 6d emissienormen. Alle motoren worden gecombineerd met een ECO start/stop-functie. Naast de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn de krachtigste diesel- en benzinemodellen ook leverbaar met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DCT)2

Een overzicht van de Citan Gesloten Bestelwagen:

Citan Gesloten Bestelwagen

Citan 108 CDI

Citan 110 CDI

Citan 112 CDI

Citan 110

Citan 113

Cilinders

Opstelling/aantal

4, in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

1.332

Max. vermogen

kW/pk

55/75

70/95

85/116

75/102

96/131

bij

tpm

3.750

3.750

3.750

4.500

5.000

Max. koppel

Nm

230

260

270

200

240

bij

tpm

1.750

1.750

1.750

1.500

1.600

Acceleratie 0-100 km/u

s

18,0

13,8

11,7

14,3

12,0

Topsnelheid

km/u

152

164

175

168

183



Een overzicht van de Citan Tourer:

Citan Tourer

Citan 110 CDI

Citan 110

Citan 113

Cilinders

Opstelling/aantal

4, in lijn

Cilinderinhoud

cc

1.461

1.332

Max. vermogen

kW/pk

70/95

75/102

96/131

bij

tpm

3.750

4.500

5.000

Max. koppel

Nm

260

200

240

bij

tpm

1.750

1.500

1.600

Brandstofverbruik, comb. NEDC3

l/100 km

4,9-4,8

6,4-6,3

6,4-6,3

Gecombineerde CO2-emissie, NEDC3

g/km

128-125

146-144

146-144

Acceleratie 0-100 km/u

s

15,5

14,7

13,0

Topsnelheid

km/u

164

168

183


De eCitan komt in de tweede helft van 2022 op de markt. Deze volledig elektrische modelvariant van de Citan gaat het elektrisch aangedreven bedrijfswagenportfolio uitbreiden naast de eVito en eSprinter. De actieradius bedraagt naar verwachting ongeveer 285 kilometer volgens de WLTP-norm4. Daarmee sluit het model aan op de behoeften van bedrijfsmatige gebruikers die deze bestelwagen vaak inzetten voor koeriers- en bezorgdiensten in binnensteden. Bij snellaadstations duurt het naar verwachting 40 minuten om de accu van 10 naar 80 procent op te laden. Een groot voordeel: met betrekking tot de afmetingen van de laadruimte, het laadvermogen en de beschikbaarheid van uitrusting hoeven klanten geen concessies te doen ten opzichte van een uitvoering met een conventionele motor. Er komt ook een trekhaak (trekvermogen nog niet bekend) voor de eCitan beschikbaar.

Veilige en comfortabele rijeigenschappen, zowel leeg als beladen

Het ontwikkelingsteam van Mercedes-Benz legde bijzondere nadruk op het realiseren van de rijeigenschappen die kenmerkend zijn voor het merk, gedefinieerd als een evenwichtige combinatie van rijcomfort, rijdynamiek en rijveiligheid. De voorwielen zijn opgehangen aan een McPherson-as met draagarmen aan de onderzijde. Aan de achterzijde wordt een ruimtebesparende torsieas gebruikt. Geleide-armen zorgen hier voor extra wielgeleiding, terwijl de veren en schokdempers gescheiden zijn.

Bij de omvangrijke voertuigtests werden de veren, schokdempers en stabilisatoren van de Citan zorgvuldig op elkaar afgestemd. De Tourer is uitgerust met veren met een specifieke Mercedes‑Benz veerconstante en schokdempers met op de assen voor en achter afgestemde dempingskracht. Zo komt het Mercedes-DNA ook tot uiting in de rijeigenschappen van de Citan. Een versterkte stabilisator op de vooras van de Citan Tourer vermindert zijdelings overhellen in bochten.

Zowel leeg als beladen biedt de nieuwe Citan een nauwkeurig, veilig en comfortabel rijgedrag. De auto is niet gevoelig voor een hoog laadvermogen. De Gesloten Bestelwagen is daarvoor geoptimaliseerd. Dit betekent dat hij zelfs in zwaar beladen toestand zeer stabiel rijdt. De Tourer is afgestemd op personenvervoer met een lage belading en is dus afgestemd met een grotere nadruk op comfort.



Uitgebreide veiligheidsuitrusting

Veiligheid is een belangrijke merkwaarde bij Mercedes ‑Benz. De robuuste carrosseriestructuur met zijn energie-absorberende banen draagt bij aan het hoge veiligheidsniveau, net als de maximaal zeven airbags die tot de standaarduitrusting behoren (afhankelijk van de uitvoering) en het uitgebreide scala aan moderne rijhulpsystemen. Al deze systemen kunnen de bestuurder in tal van situaties ondersteunen en ontlasten.

“Bij de coördinatie van de rijhulpsystemen was het ons doel om de filosofie van Mercedes‑Benz Cars met betrekking tot comfortabele, harmonieuze ingrepen ook op een bestelwagen toe te passen”, aldus Dirk Hipp, Strategic Project Head en Chief Engineer for Small Vans bij Mercedes‑Benz. Soepele ingrepen die de klant in eerste instantie nauwelijks merkt, worden uitgevoerd door het ESP, maar ook door Hill Start Assist en de zijwindassistentie.

Met ondersteuning van de radar- en ultrasone sensoren en camera’s observeren de rijhulp- en parkeersystemen het verkeer en de omgeving en kunnen ze, indien nodig, waarschuwen of de bestuurder helpen door in te grijpen. Net als in de nieuwe generaties van de Mercedes C-Klasse en S-Klasse maakt de actieve spoorassistent gebruik van stuurinterventies in plaats van remmen en is dus bijzonder comfortabel.

Naast de wettelijk voorgeschreven ABS- en ESP-systemen zijn de nieuwe Citan-modellen standaard uitgerust met Hill Start Assist, de zijwindassistent, het vermoeidheidswaarschuwingssysteem ATTENTION ASSIST en het noodoproepsysteem van Mercedes‑Benz. De assistentiesystemen op de Citan Tourer zijn nog uitgebreider: bij dit model zijn de actieve remassistent, actieve spoorassistent, dodehoekassistent en snelheidslimietassistent met verkeersbordherkenning allemaal standaard aanwezig om de bestuurder extra hulp te bieden.

Op verzoek zijn nog vele andere rijhulpsystemen leverbaar, waaronder de actieve afstandassistent DISTRONIC, die automatisch het rijden in files kan overnemen, en de actieve stuurassistent5. Deze helpt de bestuurder om de Citan in het midden van de rijstrook te houden.

Ook op het vlak van veiligheidssystemen is de Citan een pionier: zo is de Citan Tourer standaard uitgerust met een middenairbag die bij een zware aanrijding van opzij tussen de bestuurder- en bijrijdersstoel wordt opgeblazen. In totaal kunnen zeven airbags de inzittenden beschermen. De bestelwagen is standaard uitgerust met zes airbags.

Intuïtief display- en bedieningsconcept met MBUX en digitale services van Mercedes me

Net als zijn grote broer – de Sprinter – en de personenwagenmodellen van Mercedes-Benz kan de nieuwe Citan als optie worden uitgerust met het intuïtief bedienbare en zelflerende infotainmentsysteem MBUX (Mercedes ‑Benz User Experience). Met zijn krachtige chips, zelflerende software, displays met hoge resolutie en fraaie graphics heeft het systeem een revolutie teweeggebracht in de bediening van voertuigen.

Voor de nieuwe Citan zijn verschillende versies van MBUX op aanvraag verkrijgbaar. Tot de sterke punten behoort het intuïtieve bedieningsconcept, dat het zeven inch touchscreen, de Touch Control-knoppen op het stuurwiel of de spraakassistent ‘Hey Mercedes’ omvat. Andere voordelen zijn de smartphone-integratie met Apple Car Play en Android Auto, het Bluetooth-handsfreesysteem en de digitale radio (DAB en DAB+).

Bovendien is de Citan af fabriek voorbereid voor het gebruik van vele digitale diensten van Mercedes me connect. Hierdoor zijn berijders altijd verbonden met hun auto, ongeacht waar ze zich bevinden6. Zo hebben ze zowel aan boord als buiten de auto altijd belangrijke informatie tot hun beschikking en kunnen ze gebruikmaken van een aantal handige functies.

Met Mercedes me wordt MBUX nog intelligenter en gebruiksvriendelijker. Zo werkt bijvoorbeeld ‘Hey Mercedes’ met natuurlijke spraak: gebruikers hoeven dus geen specifieke commando‘s meer te leren. Andere functies van Mercedes me connect zijn diensten op afstand, zoals het op afstand opvragen van de voertuigstatus. Daarmee kunnen klanten de belangrijkste informatie over hun auto’s op elk moment op comfortabele wijze controleren, bijvoorbeeld thuis of op kantoor. Net zo praktisch: dankzij navigatie met live verkeersinformatie en Car-to-X-communicatie beschikken klanten over de meest actuele realtime gegevens. Dit betekent dat files efficiënt kunnen worden vermeden of kostbare tijd kan worden bespaard.

Bestemmingen kunnen worden ingevoerd als drieletteradressen op basis van het what3word-systeem (w3w). what3words is de eenvoudigste manier om een locatie op te geven. Als onderdeel van dit systeem wordt de wereld verdeeld in vierkanten van 3x3 meter met een onmiskenbaar adres met drie woorden – dit kan erg handig zijn bij het zoeken naar een bestemming, met name bij bedrijfsmatig gebruik.

[1] Naar verwachting beschikbaar vanaf het tweede kwartaal van 2022
[2] De verstrekte waarden zijn de WLTP CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De cijfers voor het brandstofverbruik zijn op basis van deze cijfers berekend.
[3] De verstrekte waarden zijn de NEDC CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2, nr. 1 van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn op basis van deze cijfers berekend. Voor de bepaling van de motorrijtuigenbelasting in Duitsland is de WLTP-waarde van toepassing.
[4] De technische gegevens van de eCitan in deze publicatie zijn voorlopige waarden en werden intern door het bedrijf bepaald volgens de WLTP-certificeringsmethoden. Er zijn momenteel geen bevestigde waarden van TÜV, noch is er een EG-typegoedkeuring of een certificaat van overeenstemming met officiële waarden. Afwijkingen tussen deze gegevens en de officiële waarden zijn mogelijk.
[5] Beide systemen zijn naar verwachting vanaf het tweede kwartaal van 2022 beschikbaar
[6] Afhankelijk van de dekking van het gebruikte mobiele netwerk