Met de huidige generatie én de eSprinter verzet Mercedes-Benz Vans opnieuw de bakens op het gebied van stedelijk transport. Om dit 25-jarig jubileum te vieren, heeft Mercedes-Benz de derde aflevering van het Meet Mercedes DIGITAL nieuwsformat geheel aan de Sprinter gewijd. De focus ligt daarbij niet alleen op de huidige generatie auto’s; deze aflevering neemt de kijker ook mee op een reis door de tijd, in een succesverhaal van een bestelwagen waarvan de roots teruggaan naar 1955.

In de derde aflevering van Meet Mercedes DIGITAL presenteren Norbert Kunz, hoofd Marketing van de Mercedes-Benz Sprinter, en Benjamin Kaehler, hoofd eDrive@VANs, de ontwikkeling van de grote bestelwagen en de highlights van de huidige Sprinter-generatie. Deze derde generatie is spraakmakend vanwege uitgebreide online mogelijkheden en creëert nieuwe perspectieven voor fleetmanagement dankzij de Mercedes PRO-diensten en het multimediasysteem MBUX. De volledig elektrische eSprinter van Mercedes-Benz Vans biedt een duurzame oplossing voor lokaal emissievrij transport. “Het geheim van het succes achter de Sprinter is zijn veelzijdigheid, die naast het element veiligheid al sinds de marktintroductie in 1995 een topprioriteit voor ons is,” verklaart Norbert Kunz. Die veelzijdigheid uit zich mede in een uitgebreide range motoren, transmissies en aandrijflijnvarianten. “De eSprinter zet Mercedes-Benz’ traditie voort in het bieden van diversiteit in aandrijfopties, en symboliseert tegelijkertijd de consistente elektrificatie van het Mercedes-Benz Vans modellenprogramma,” licht Benjamin Kaehler toe. “Het voertuig biedt de mogelijkheid om goederen af te leveren, naar bouwplaatsen te rijden of servicewerkzaamheden uit te voeren. En dat alles op een toekomstgerichte, lokaal emissievrije wijze.”

Huidige Sprinter-generatie: holistische mobiliteitsoplossingen in lijn met de adVANce-filosofie

De derde-generatie Sprinter combineert een progressief design met een comfortniveau en veiligheidsfeatures die normaliter alleen in personenauto’s te vinden zijn. Het uitgebreide pakket aan connectiviteitsopties is revolutionair voor het bedrijfswagensegment. De diensten van Mercedes PRO connect en het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) creëren nieuwe mogelijkheden voor zowel het beheer van grote wagenparken als voor kleinere bedrijven. Orders kunnen bijvoorbeeld online worden gemanaged en voertuiginformatie als locatie, brandstofniveau of onderhoudsstatus zijn nagenoeg in realtime te raadplegen. Er zijn acht pakketten met gecentraliseerde diensten voor Mercedes PRO connect beschikbaar.

Het aanbod aan Sprinter-varianten blijft indrukwekkend. Uit de mogelijke combinaties van carrosserieën, diverse chassis, aandrijflijnen, vermogensopties en uitrusting alleen al zijn er meer dan 1.000 verschillende uitvoeringen te bestellen. Deze derde generatie biedt ook meer opties voor de aandrijving. Voor het eerst is voorwielaandrijving er één van, en er zijn twee nieuw ontwikkelde transmissies, waaronder de 9-traps automaat met koppelomvormer. Met deze aandrijfvarianten is de huidige Sprinter ook bij uitstek geschikt voor camperombouw; een eigenschap waar tal van ombouwers in dit segment inmiddels dankbaar gebruik van maken.

eSprinter: lokaal emissievrij op weg

De eSprinter debuteerde eind 2019 en levert een essentiële bijdrage in de realisatie van lokaal emissievrije distributie. Hij is net zo economisch, betrouwbaar en flexibel als voorheen in het bezorgen van goederen, op de bouwplaatsen of het verrichten van servicewerkzaamheden. Maar hij vervult die taken geheel lokaal emissievrij. De elektrische voorwielaandrijver is goed voor 85 kW (piekvermogen) en een maximumkoppel van 295 Newtonmeter. Een variabel laad- en batterijconcept houdt rekening met individuele behoeften. Standaard beschikt de eSprinter over een netto batterijcapaciteit van 35 kWh (41 kWh bruto), goed voor een actieradius van 120 kilometer [1], [2] en een maximaal laadvermogen van 1.045 kg. Optioneel is een extra hoogvoltaccu beschikbaar waardoor de totale capaciteit 47 kWh bedraagt met een rijbereik tot 168 kilometer 1, 2. Het maximaal laadvermogen is dan 891 kg. In beide gevallen is een geïntegreerde snellaadfunctie inbegrepen, waarmee het batterijpakket in ongeveer 25 minuten is op te laden van 10 naar 80 procent. De topsnelheid is eveneens instelbaar op basis van de inzet, tot een maximum van 80, 100 of 120 km/u.

Voor veel fleetmanagers is het belangrijk om de haalbaarheid, TCO en efficiency eerst goed in kaart te brengen alvorens over te stappen op elektroaandrijving. Typische rijprofielen, inzettijden, afstanden en laadtijden zijn daarbij doorslaggevende parameters en vergen een holistische benadering. Als onderdeel van zijn eDrive@VANs-strategie heeft Mercedes-Benz Vans hier rekening mee gehouden en een ecosysteem opgezet voor deze overstap in individuele mobiliteit. Belangrijke aspecten van de service zijn onder meer informatieve, ondersteunende apps en tools voor het selecteren van het juiste model en de bijbehorende laadinfrastructuur.

Sprinter: al 25 jaar een synoniem voor zijn klasse

Sinds 1995 heeft de Mercedes-Benz Sprinter het bestelwagensegment tussen 3,0 en 5,5 ton geherdefinieerd. Het model geniet wereldwijde bekendheid en wordt in meer dan 130 landen over de hele wereld geleverd. Inmiddels zijn er bijna vier miljoen exemplaren van gebouwd. De Sprinter heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de transitie naar e-commerce. In een tijd waarin niemand nog de omvang van online winkelen kon inschatten, presenteerde het merk uit Stuttgart al een geavanceerde bestelwagen die bij uitstek geschikt was voor de logistieke uitdagingen van de toekomst.

Elke generatie heeft nieuwe standaarden gezet, vooral op het gebied van veiligheid, ergonomie, efficiency en comfort. Zo was Mercedes-Benz bijvoorbeeld de eerste fabrikant die in 1995 al standaard ABS leverde, gevolgd door de elektronische stabiliteitsregeling ESP in 2002 en Zijwindassistent in 2013.

Expertise in bestelwagens sinds 1955

Zelfs de eerste Sprinter-generatie was niets minder dan het resultaat van veertig jaar Mercedes-Benz-expertise in bestelauto’s. In 1955 debuteerde de Mercedes-Benz L 319 al. Het was de eerste bestelwagen met een ster in de grille en een GVW van 3,6 ton. Hij werd in beweging gebracht door de 43 pk sterke dieselmotor uit de 180 D personenauto.

In 1967 revolutioneerde de T2-serie – beter bekend als de ‘Düsseldorf Transporter’ die bijna dertig jaar lang werd gebouwd – de bestelwagenmarkt. Stuurbekrachtiging, later zelfs een automaat, dieselmotoren met zelfs 130 pk en een aanzienlijk betere geluidsisolatie legden de nadruk op comfort en ergonomie.

De ‘Bremen Transporter’ – ofwel de T1 – die in 1977 werd geïntroduceerd, kan worden beschouwd als de directe voorganger van de Mercedes-Benz Sprinter. Voor het eerst werd de modelserie voorzien van schijfremmen vóór. Later betekenden ABS en airconditioning aanvullende innovaties in het bedrijfswagensegment.

[1] De range werd bepaald op basis van de 692/2008/EC regulering en verschilt afhankelijk van de voertuigconfiguratie.

[2] De actuele range is tevens afhankelijk van de individuele rijstijl, weg- en verkeerscondities, de buitentemperatuur, het gebruik van de airconditioning/verwarming, etc. en kan afwijken.