De serieproductie van de eActros gaat in de tweede helft van dit jaar van start in de fabriek van Wörth am Rhein. Tijdens de ontwikkeling van dit seriemodel hebben de ontwikkelaars van Mercedes-Benz Trucks bijzondere aandacht besteed aan het aspect ‘customer co-creation’, waarbij vrachtwagenklanten nauw betrokken worden bij het ontwikkelingsproces. Om die reden werden prototypes van de eActros reeds in 2018 intensief ingezet voor klantentests. Zo konden de experts van Mercedes-Benz Trucks vanaf een vroeg stadium rekening houden met klantenfeedback over de elektrische vrachtwagen en deze rechtstreeks integreren in het ontwikkelingsproces. Tot nog toe hebben de prototypes al meer dan een half miljoen kilometer afgelegd op openbare wegen. Bovendien hebben de testingenieurs van Mercedes-Benz Trucks de eActros aan verregaande tests onderworpen om er zeker van te zijn dat hij voldoet aan de bekende hoge eisen van Mercedes-Benz.

Andreas von Wallfeld zei: “In 2016 hebben we een eerste concept voor een zware elektrische vrachtwagen voorgesteld. Slechts twee jaar later hebben we onze grondig doorontwikkelde prototypes uitgebreid laten testen door bekende klanten. De eActros die we vandaag onthullen, is het eindresultaat van alle ervaring die we tijdens wegtests en op de testbank hebben opgedaan. Hij vormt een afspiegeling van de innovatieve kracht van Mercedes-Benz op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen. Tegelijk is hij ook de vrucht van onze nauwe en intensieve samenwerking met klanten. Dankzij deze doorgedreven praktijktests kunnen we een voertuig lanceren dat volledig is afgestemd op de behoeften van klanten en kunnen we dit aanbieden met een uitgebreid gamma services. We kijken allemaal uit naar de wereldpremière op 30 juni.”

Ruim twee jaar praktijktests bij klanten

Sinds 2018 vormen tien prototypes van de eActros een zogeheten ‘Innovation Fleet’, die zijn waarde heeft bewezen tijdens verschillende activiteiten bij diverse klanten in Duitsland en andere Europese landen. In twee testfasen vervingen bijna twintig testklanten een conventionele vrachtwagen uit hun voertuigenpark door een eActros. Beide gewichtsversies van de eActros – 18 ton en 25 ton – brachten diverse uitdagingen in uiteenlopende sectoren tot een goed einde. Zo vervoerde hij onder meer gekoelde goederen naar supermarkten in een elektrische gekoelde boxbody, fungeerde hij als fabrieksvoertuig om onderdelen voor de productie aan te leveren, verzorgde hij de vervanging van afvalcontainers en gebruikte hij een tankkoetswerk om vliegas voor de productie van beton te vervoeren. Buiten Duitsland werd de batterijaangedreven vrachtwagen getest door klanten in Zwitserland, België en Nederland.

eActros-bestuurders onder de indruk van de elektrische vrachtwagen

Nog voor de constante testfase met prototypes was voltooid, werd het duidelijk dat de eActros in geen enkel opzicht moest onderdoen voor een conventionele dieselvrachtwagen, noch qua beschikbaarheid noch qua prestaties in het stadsverkeer, op snelwegen of op secundaire wegen. De bestuurders zijn erg tevreden over het royale koppel over het hele toerentalbereik. Ook de fluisterstille werking en de aangename, vloeiende rijervaring spreken hen bijzonder aan. Met een proactieve rijstijl kan de bestuurder bovendien heel wat elektrische energie recupereren.

Het seriemodel van de eActros zal in verscheidene opzichten gevoelig superieur zijn aan de prototypes van de Innovation Fleet, met name qua rijbereik, vermogen en veiligheidsfuncties. Daarnaast zal Mercedes-Benz Trucks het voertuig integreren in een holistisch ecosysteem dat ook adviesservices met betrekking tot elektrische mobiliteit omvat.

Intensieve tests voor de serieproductie wordt opgestart

Voor de serieproductie van start gaat, onderging de eActros – net als zijn klassiek aangedreven tegenhangers – uithoudingstests om zijn veiligheid, prestaties en duurzaamheid te verzekeren. Het koelsysteem voor de lading, maar ook voor de airconditioning – allebei elektrisch geregeld – werken zowel bij extreme hitte als winterse omstandigheden volledig betrouwbaar. De testingenieurs hebben de eActros ook onderworpen aan een grondige wintertest, waarbij bijzondere aandacht werd besteed aan het gedrag van de batterijen en de elektrische aandrijving bij extreme weersomstandigheden. Ook onderging de eActros bijkomende testconcepten, zoals geluidsmetingen op een meetinstallatie voor extern geluid en ECM-tests (elektromagnetische compatibiliteit) in een speciaal ontworpen testhal. De resultaten geven aan dat de Actros geschikt is voor dagelijks gebruik en dat hij alle operationele vereisten vervult.

Elektrificering van het productgamma van Daimler Truck AG met batterij- en brandstofceltechnologie

Daimler Truck AG streeft naar een duurzame bedrijfsstrategie en wil tegen 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika enkel nog voertuigen aanbieden die CO2-neutraal zijn van tank tot wiel. Reeds in 2022 moet de portfolio van Daimler Truck AG serievoertuigen met batterijaandrijving omvatten in de voornaamste verkoopregio’s in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Vanaf 2027 wil de onderneming die portfolio uitbreiden met in serie gebouwde brandstofcelvrachtwagens. De ultieme doelstelling bestaat erin om tegen 2050 CO2-neutraal transport te realiseren.

De digitale wereldpremière zal op 30 juni worden gestreamd om 10:00 CEST:
https://newtrucknewera.mercedes-benz-trucks.com/