Daimler Trucks en zijn dochteronderneming Torc Robotics beginnen met de ontwikkeling en de tests van geautomatiseerde trucks (SAE Level 4) op bepaalde trajecten van de openbare weg. In eerste instantie komen de trucks in het zuidwesten van Virginia op de weg, waar ook de zetel van Torc Robotics gevestigd is. Tijdens die eerste fase zullen er twee personen aan boord van het voertuig zijn: een ontwikkelingsingenieur die het systeem in het oog houdt, en een door Daimler Trucks en Torc Robotics gecertificeerde veiligheidsbestuurder. De tests op de openbare weg volgen na maandenlange tests op voor het verkeer afgesloten trajecten.

Martin Daum, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en bevoegd voor ‘Trucks & Buses’: “Torc Robotics neemt een leidersplaats in bij de ontwikkeling van software voor geautomatiseerd rijden, Daimler Trucks is marktleider op de markt voor trucks en kent de behoeften en vereisten van de sector. De ontwikkeling en tests van sterk geautomatiseerde trucks op de openbare weg is voor Daimler Trucks een belangrijke stap in het nastreven van zijn doel, namelijk met betrouwbare en veilige trucks bijdragen tot de ontwikkeling van onze klanten, de industrie en de hele samenleving.”

Torc: software-expert en onderdeel van Daimler Trucks

De Amerikaanse onderneming maakt nu deel uit van Daimler Trucks nadat de mededingingsautoriteit akkoord ging met de overname van de meerderheid van de aandelen door de truckconstructeur. Torc Robotics werd meteen opgenomen in de Autonomous Technology Group van Daimler Trucks, waarin alle deskundigheid en activiteiten i.v.m. het geautomatiseerd rijden gebundeld worden. Die wereldwijde organisatie heeft vandaag ontwikkelingscentra in Blacksburg en Portland (in de VS) en in Stuttgart.

“Nu Torc onderdeel is van Daimler Trucks, begint voor het bedrijf een nieuw hoofdstuk,” aldus Michael Fleming, CEO van Torc Robotics. “Ons hele team kijkt er naar uit om in nauwe samenwerking met onze collega’s van Daimler deze technologie ter beschikking te stellen van de gebruikers die er het meest mee gebaat zijn. We zijn ervan overtuigd dat deze technologie zal helpen om het verkeer aanzienlijk veiliger te maken en om levens te redden.”

Torc is een van de bedrijven met een bijzonder ruime ervaring in geautomatiseerd rijden – het bedrijf beschikt over een sterk ontwikkelde en voor het dagelijkse gebruik geschikte technologie alsook over een jarenlange ervaring met die technologie in zware bedrijfsvoertuigen. ‘Asimov’, het systeem van Torc voor geautomatiseerd rijden, werd al op stads- en landelijke wegen, bij regen, sneeuw en mist en bij de meest uiteenlopende lichtomstandigheden uitgetest.



Portland ontwikkelt een redundant voertuigchassis en de infrastructuur

Daimler Trucks North America (DTNA) legt zich toe op de verdere ontwikkeling van zijn technologie voor geautomatiseerd rijden en op de integratie daarvan in zware trucks. Het DTNA-team in Portland werkt aan een truckchassis dat zich perfect voor geautomatiseerd rijden leent, meer bepaald wegens de redundantie van systemen die nodig is om een maximale betrouwbaarheid en veiligheid te garanderen. Roger Nielsen, CEO van Daimler Trucks North America LLC: “Wanneer we de expertise van Daimler als een constructeur van veilige en betrouwbare trucks combineren met het geniale talent van Torc om software voor geautomatiseerd rijden te ontwikkelen, twijfelen we er niet aan dat we in de toekomst mooie resultaten zullen bereiken. Samen zullen we geschiedenis schrijven. De snelwegen in de VS zijn ideaal om deze technologie te ontwikkelen en uit te testen.”

DTNA coördineert binnen de Autonomous Technology Group de bouw van een infrastructuur voor de operatieve tests bij een eerste toepassing. Die infrastructuur bestaat uit een controlecentrum en logistieke knooppunten. Die zogenaamde ‘hubs’ bevinden zich in een gebied met veel klanten en in de onmiddellijke nabijheid van snelwegen.

Om meer informatie over de samenwerking tussen Daimler en Torc te krijgen, kunt u luisteren naar de podcast ‘Transportation Matters’ van Daimler Trucks, met Martin Daum en zijn gast Michael Fleming. Daar hoort u uit eerste hand wat nodig is om de efficiëntie van de transportsector te verhogen en om tegelijk het aantal ongevallen te verminderen.

De podcast met Michael Fleming vindt u onder:

Daimler Corporate Website: d.ai/daimlerhub-mf-de

Apple Podcasts: d.ai/apple-mf-de

Google Podcasts: d.ai/google-mf-de

Spotify: d.ai/spotify-mf-de

YouTube: d.ai/youtube-mf