Facts & Figures

De Belgische Truck-markt groeide in de eerste helft van 2019 met 21,8%. Een positieve tendens die ook Mercedes-Benz Trucks in haar cijfers weerspiegeld ziet. Het merk is goed voor een marktaandeel van 15,9%. In het segment van de Medium Duty Trucks bestendigt de Mercedes-Benz Atego zijn goede reputatie met een marktaandeel van bijna 20%. Bij de Heavy Duty Trucks kende Mercedes-Benz de sterkste groei in de trekkermarkt, met een stijging van het marktaandeel met 17,7%.

Deze trend werd onder meer beïnvloed door de introductie van de nieuwe tachograaf en natuurlijk door de lancering van de nieuwe Actros/Arocs met zijn hoogtechnologische innovaties. De eerste voertuigen werden ondertussen uitgeleverd aan de klanten.

Ondertussen blijft Mercedes-Benz Trucks Belux werken aan de consolidatie van zijn dealernetwerk om de klant nog beter te kunnen dienen in de toekomst. Er werden verschillende overnames door grote private partners gerealiseerd. Zo heeft het Zweedse Anders Hedin die eerder al de vestigingen in Aalst en Gent had overgenomen, in 2018 de truckconcessie van Jacobs Sint-Niklaas overgenomen.

De nieuwe Actros – een scherpe geest

• Semiautonoom rijden met Active Drive Assist

• MirrorCam vervangt buitenspiegels

• Nieuwe generatie van noodremhulp Active Brake Assist

• Verbeterde snelheidsregelaar ‘Predictive Powertrain Control’ (PPC)

De hoogtepunten op de Matexpo-stand van Mercedes-Benz Trucks zijn de nieuwe vrachtwagens Actros en Arocs, die nieuwe normen vestigen op het gebied van veiligheid, efficiëntie en prestaties. Vooral de nieuwe generatie van de Actros werpt zich op als een scherpe geest. Met dit model brengt Mercedes-Benz Trucks semiautonoom rijden bij alle snelheden naar seriemodellen. Active Drive Assist (kortweg ADA) vormt de basis daarvan. Dit actieve rijhulpsysteem kan gas geven, remmen en sturen zonder interventie van de bestuurder. Dat beperkt de belasting van de bestuurder en verhoogt het comfort en de veiligheid.

ADA is een verdere ontwikkeling van de bestaande functies Proximity Control, Lane Departure Protection en Active Brake Assist. Door radar- en cameragegevens samen te brengen kan de vrachtwagen met dit systeem helemaal alleen recht rijden, binnen zijn rijstrook blijven en de afstand tot andere voertuigen regelen. Dankzij het nieuwe elektrohydraulisch bekrachtigde Servotwin-stuursysteem stuurt de Actros actief bij om binnen zijn rijstrook te blijven. Het nieuwe Lane Departure Protection waarschuwt de bestuurder met verklikkers en geluidssignalen en stuurt de vrachtwagen terug naar zijn rijstrook. Wel heeft het systeem daarvoor rijstroken met duidelijke wegmarkeringen nodig. Belangrijk voor de veiligheid: Lane Departure Protection blijft actief, zelfs wanneer de bestuurder Active Drive Assist heeft uitgeschakeld.




MirrorCam vervangt buitenspiegels

Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwe Actros zich van zijn voorganger door het ontbreken van buitenspiegels. Een camerasysteem met de naam ‘MirrorCam’ vervangt de achteruitkijkspiegels en breedhoekspiegels. Twee camera’s op de buitenkant van het dakframe van de cabine filmen naar achteren toe en sturen hun beelden door naar twee 15”-kleurenschermen aan beide zijden van de A-stijlen van de cabine. De MirrorCam, die standaard is voorzien op de Actros, verbetert het zicht rondom, de stroomlijn en de veiligheid en maakt het bovendien mogelijk om ‘s nachts de zijkanten te controleren wanneer de gordijnen van de cabine dicht zijn. De MirrorCam is ook als optie verkrijgbaar op de Arocs.

Volgende fase van de noodremhulp Active Brake Assist (ABA 5) geactiveerd

Active Brake Assist 5 helpt de bestuurder bij een dreigende kopstaartaanrijding of een aanrijding met voetgangers. ABA 5 kan voetgangers voor de vrachtwagen detecteren en activeert wanneer nodig automatisch de noodremhulp om het voertuig tot stilstand te brengen. Of de persoon nu de weg oversteekt, naar de vrachtwagen toe wandelt of in de rijrichting wandelt, maakt daarbij geen verschil. Dankzij de combinatie van radar- en camerasystemen kan de ruimte voor de Actros en Arocs met twee of drie assen en de onderrijbescherming vooraan beter worden gecontroleerd, zodat de bestuurder sneller kan reageren op bewegende voorwerpen, om kopstaartaanrijdingen te vermijden. Vanaf januari 2020 is de ABA5 standaard.

Brandstofbesparing

De Daimler-ingenieurs verbeterden het standaard gemonteerde PPC-systeem (Predictive Powertrain Control) voor snelheids- en transmissiecontrole bij trekkers en gaven het uitgebreid kaartmateriaal. Dat maakt ook het gebruik van de voorspellende snelheidsregelaar op intercityroutes mogelijk. Het systeem bevat naast topografische gegevens ook informatie over bochten, ronde punten, kruispunteigenschappen en verkeersborden en past de schakelstrategie en het elan overeenkomstig aan. Met de verbeterde stroomlijn, die hij dankt aan de MirrorCam, de aangepaste zijdelingse windgeleiders en de hogere transmissieverhouding van de achteras, verbruikt de nieuwe Actros nog minder brandstof dan zijn voorganger. Op snelwegen verbruikt de Actros tot 3 procent minder. Op regionale wegen en bij de Arocs kan het verschil oplopen tot 5 procent.

Multimediacockpit voor een intuïtieve bediening en netwerking

De volledig hertekende multimediacockpit in de Actros en de Arocs biedt de bestuurder een uniek en gebruiksvriendelijk weergave- en bedieningsconcept. In plaats van twee klassieke instrumenten ziet de bestuurder twee grote, vrijstaande schermen waarop alle belangrijke informatie wordt weergegeven. De standaard gemonteerde schermen fungeren als een centrale bron van informatie in de digitale werkplaats van de toekomst. Ze laten zich in de meeste gevallen even intuïtief bedienen als een smartphone. Bovenop nuttige bestuurdersgegevens geven ze ook informatie over de rijhulpsystemen weer. Een nieuwe functie is de verkeersbordenherkenning met vooraan gemonteerde hogeresolutiecamera in combinatie met het nieuwe vrachtwagennavigatiesysteem. Snelheidsbeperkingen en andere verkeersborden worden tijdig weergegeven op het primaire scherm.

Door het ontbreken van klassieke buitenspiegels ogen de proporties van de Actros en Arocs (optie) aan de buitenkant nog homogener. Overdag helpen de eveneens nieuwe en standaard gemonteerde dagrijlichten ervoor te zorgen dat de Actros zo zichtbaar mogelijk is voor andere weggebruikers.

De nieuwe, automatische aanpassing van de grootlichten, de dimlichten en de hoekverlichting betekent ook een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van veiligheid. Het systeem omvat naast de led-dagrijlichten ook een automatische omschakeling tussen groot- en dimlichten, een automatische hoekverlichting en mistkoplampen.

Meer licht

Het nieuwe verlichtingsconcept voor het interieur houdt rekening met het belang van licht voor de fitheid en het welzijn van de bestuurder. Daarom verzekert het nu een optimale cabineverlichting in nagenoeg elke situatie en is het verkrijgbaar in drie versies. De standaardversie kan de cabine volledig verlichten en biedt twee leesspots in de kleur warm wit. Voor een betere oriëntatie tijdens het rijden is er een discrete blauwe nachtverlichting. De nieuwe, als optie verkrijgbaar led-sfeerverlichting garandeert een nog knussere verlichting van het interieur. Zo is er in het donker een bijkomende sfeerverlichting die de voetruimte en het dashboard blauw verlichten. Een amberkleurige verlichting in de leefruimte zorgt voor een behaaglijke sfeer. De daarbij horende lichtwekker komt het interieurcomfort eveneens ten goede.

De nieuwe Arocs – volleerde specialist voor de bouwsector

· Net als de Actros krijgt de Arocs heel wat nieuwe voorzieningen

· Een brede waaier aan cabines, motoren en transmissies

· Diverse aandrijfsystemen en tal van nuttige details

· De Arocs SLT en Actros SLT richten zich tot de zwaarste toepassingen

Mercedes-Benz heeft het Arocs-gamma specifiek ontwikkeld voor de bouwsector en presenteerde hem in 2013 voor het eerst aan het publiek. Sindsdien heeft dit zware bouwvoertuig van Mercedes-Benz Trucks een reputatie verworven als een echte specialist die alle bouwtoepassingen dekt. Zowel op de weg als op het terrein heeft de Arocs zichzelf bewezen met zijn kracht, robuustheid en efficiëntie. Of hij nu als zware kiepbak, betonmixer, transporter voor bouwmaterialen, trekker voor opleggers of speciaal voertuig wordt gebruikt, met zijn robuuste frameconstructie, zijn sterke chassis en zijn krachtige motoren voelt de Arocs zich overal thuis, zowel op bouwterreinen als in de sector van het bouwmaterialenvervoer.

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Actros hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks ook de Arocs ingrijpend vernieuwd. Nagenoeg alle hoogtepunten van de nieuwe Actros zijn als optie verkrijgbaar op de nieuwe Arocs. Zo beschikt elke Arocs (behalve de betonmixers) standaard over een verbeterde versie van de snelheidsregelaar PPC (Predictive Powertrain Control). PPC komt vooral tot zijn recht bij het vervoer van bouwmaterialen, dat vaak korte intercityroutes omvat. Hier ontziet het systeem de bestuurders en helpt het hem om op duurzame wijze brandstof te besparen.

Bovendien zijn de MirrorCam, Active Brake Assist 5 (enkel in combinatie met de onderrijbescherming voor twee- en drieassige voertuigen) en de multimediacockpit ook als optie verkrijgbaar voor de Arocs. De Arocs en Actros kunnen als optie worden uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem met een nieuw weergaveconcept. Dat geeft de gewenste/werkelijke druk in de banden weer, rekening houdend met de temperatuur.

Bouwspecialist in hart en nieren

De Mercedes-Benz Arocs is voorbestemd voor gebruik als gespecialiseerd voertuig voor toepassingen op bouwterreinen. Met zijn brede waaier aan cabines, motoren, aandrijfversies en wielformules gaat de uiterst gespecialiseerde allrounder geen enkele uitdaging uit de weg. Sinds hij zes jaar geleden zijn première beleefde, is de Arocs in een brede en voortdurend uitgebreide waaier aan modellen verkrijgbaar geworden. Met 4 voertuigen op Matexpo demonstreert de Arocs zijn capaciteiten op het gebied van functionaliteit, comfort, efficiëntie en veiligheid.

De Arocs is verkrijgbaar als chassis en trekker voor opleggers, met alle denkbare wielformules. Het gamma omvat tweeassers met 4x2- of 4x4-aandrijving, drieassers met 6x2-aandrijving en voor-of naloopas, 6x4- en 6x6-versies, en vierassige vrachtwagens met 8x2-aandrijving en voor-of naloopas, 8x4-aandrijving, 8x6- en 8x8-aandrijving. Ook omvat het gamma speciale versies zoals een vierasser met drie achterassen. Er zijn ook diverse cabines en frames, naargelang de gebruiksomstandigheden (voornamelijk op de weg of voornamelijk op het terrein), alsook tal van wielbases, stalen of luchtvering en drie AWD-systemen.




Verscheidene versies – ook voor de cabines

Een blik volstaat om te zien dat de Arocs een gespierde kerel is, die de zwaarste opdrachten in de bouwsector voor zijn rekening neemt. Zijn opvallende radiatorrooster, dat verwijst naar de tanden van een graafmachinebak, de samengestelde toegangstreden van de cabine en de driedelige bumper met stalen hoeken laten geen twijfel bestaan over zijn talenten.

Van de compacte S-cabine ‘ClassicSpace’ over de iets langere M-cabine tot de nog ruimere L-cabine BigSpace: de Arocs voldoet aan alle wensen van klanten en bestuurders. Dat geldt eveneens voor speciale gevallen zoals cabines met een verlaagde dakhoogte. Wanneer de Arocs zichzelf klein moet maken op bouwterreinen en zich door lage doorgangen moet wringen is de 2,30 meter brede ClassicSpace-cabine in de maten M en L met verlaagd dak de ideale keuze. Deze variant is 100 mm lager dan de standaardversie.

De klant krijgt ook de keuze tussen twee optionele uitvoeringen: ‘StyleLine’ en ‘TrendLine’. De optionele uitvoering ‘StyleLine’ geeft het interieur een nog stijlvoller en moderner karakter met een afwerking in imitatie-aluminium. Het optionele ‘TrendLine’-pakket omvat dan weer sierelementen in houtlook, waardoor de cabine een warme en erg behaaglijke sfeer krijgt. Bovendien onderscheidt deze versie zich door chroomaccenten op het lederen stuurwiel, de hendels van de stuurkolom en de parkeerrem voor beide uitrustingsversies. De chroomranden op het instrumentenbord en het secundaire multi-touch-display zorgen voor bijkomende glanzende accenten.

Vier motoren met achttien vermogensniveaus voor de Arocs

Zijn vermogen krijgt de Arocs van vier geavanceerde zescilinder-in-lijnmotoren met een inhoud van 7,7, 10,7, 12,8 en 15,6 liter. Die vier motoren zijn verkrijgbaar in een totaal van achttien vermogensniveaus, van 175 kW (238 pk) tot 460 kW (625 pk) en van 1.000 Nm tot 3.000 Nm.

De topversie van de OM 470, met een vermogen van 335 kW (456 pk) en een aanzienlijk maximumkoppel van 2.200 Nm verdient hier een bijzondere vermelding.

8-, 12- en 16-versnellingsbakken

Standaard staan de volautomatische Mercedes PowerShift 3-transmissies met 8, 12 of 16 versnellingen garant voor de vermogensoverdracht. Drie aandrijfprogramma's – Economy, Standard en Power of Offroad – zijn standaard inbegrepen. De aandrijfprogramma’s ‘Offroad’ of ‘Power’, elk met diverse aandrijfmodi, passen zich aan de rijeigenschappen aan. Bijkomende functies zoals de schommelmodus helpen de bestuurder om het voertuig los te rijden bij tractieproblemen op het terrein. Directe schakelovergangen van eerste versnelling naar achteruit dragen eveneens bij tot snelle, wendbare manoeuvres. Manuele transmissies zijn als optie verkrijgbaar.

Twee vierwielaandrijvingen en hydraulische starthulp HAD

Mercedes-Benz biedt drie verschillende versies voor terreinomgevingen. Wanneer de focus op laadvermogen en brandstofverbruik ligt, is een inschakelbare AWD-aandrijving de juiste keuze. Wanneer een maximale tractie vereist is, is een permanente AWD-aandrijving met transferbak ideaal. En bovendien kunnen alle Actros- en Arocs-modellen met twee of drie assen (behalve trekkers voor opleggers met leidas) worden uitgerust met de inschakelbare vertrekhulp ‘Hydraulic Auxiliary Drive’ (HAD) met een beperkt meergewicht. Met inschakelbare wielnaafmotoren op de vooras leent HAD zich vooral tot wegtoepassingen met occasioneel verhoogde tractievereisten.

Turboretarderkoppeling voor vertrekken zonder slijtage

Indien u met hoge gewichten moet vertrekken op een bijzonder gevoelige en slijtagearme manier of bij erg lage snelheden moet manoeuvreren, kunt u opteren voor de turboretarderkoppeling. Deze verenigt een startkoppeling met een retarder tot een enkel onderdeel. De turboretarderkoppeling is verkrijgbaar op alle 6x4- tot 8x8-versies van de Arocs. Bij de AWD-kiepbak met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 41 ton toont die koppeling zich ook nuttig op ruwe terreinen. Als primaire retarder ontwikkelt de turboretarderkoppeling een remvermogen van 350 kW (476 pk). Samen met het vermogen tot 475 kW (646 pk) van de krachtige High Performance Engine Brake garandeert de turboretarderkoppeling een maximale veiligheid.

De Arocs SLT en Actros SLT richten zich tot de zwaarste toepassingen

De zware trekkers Mercedes-Benz Actros SLT en Arocs SLT zijn ook voorbestemd voor het gebruik van de turboretarderkoppeling. Deze spectaculaire giganten met drie of vier assen kunnen een bruto totaalgewicht tot 250 ton aan. Twee aangedreven assen of AWD, krachtige motoren met vermogens tot 460 kW (625 pk) en een koppel van 3.000 Nm, evenals een fijn afgestelde Mercedes PowerShift-transmissie met zestien verhoudingen zijn allemaal vertegenwoordigd op de technische fiche van de SLT. Een elegant beklede koeltoren achter de cabine omvat het koelsysteem, het hydraulische systeem, een brandstoftank van 900 liter, een persluchttank en andere onderdelen.

Arocs SLT met stalen vering

In tegenstelling tot de Actros SLT met luchtvering heeft de Arocs SLT een stalen vering. De basis van het voertuig wordt gevormd door de uitermate robuuste Arocs Grounder met een 2,3 meter brede StreamSpace-cabine of een 2,5 meter brede BigSpace-cabine (niet voor AWD-modellen). De bouwsector rekent op de Arocs Semi-SLT voor het transport van zware bouwmachines. Hier blijft het maximaal toegelaten combinatiegewicht beperkt tot 120 ton voor drieassers of 180 ton voor vierassers.