Daimler Trucks zet zich consequent in voor de digitalisering van zijn vrachtwagens. Hierdoor worden chauffeurs ontlast van stress in hun dagelijkse werk. Ook worden de werkprocessen efficiënter en veiliger. Een van de ontwikkelingen in dit verband is het vermogen van vrachtwagens om zelfstandig met andere machines te communiceren en wettelijk bindende transacties uit te voeren, zoals betalingen. Met de pas ingevoerde digitale Truck-ID en de bijbehorende Truck Wallet hebben de specialisten van Daimler Trucks nu in het kader van een proefproject de geschikte voorwaarden gecreëerd. In een eerste geval hebben de ontwikkelaars en partners de krachten gebundeld en met succes een automatische betaling aan een elektrisch oplaadstation uitgevoerd.

Vrachtwagens kunnen zich met hun Truck-ID bij andere machines identificeren alsof ze een eigen geïntegreerde ID-kaart hebben, en kunnen zo voor bepaalde processen een unieke handtekening plaatsen. De Truck Wallet werkt als platformtechnologie en centraal gebruikersprogramma voor alle toepassingen die voor verschillende doeleinden toegang tot de Truck-ID mogelijk maken. Truck-ID en Truck Wallet – allebei nu nog in de prototypefase – worden in een cryptografische processor als versleutelde softwareprogramma's opgeslagen. Deze processor maakt deel uit van het Truck Data Center, de centrale regeleenheid voor de telematica van de nieuwe Mercedes-Benz Actros.

Autonome interactie tussen vrachtwagens en andere machines

Dr. Helge Königs, hoofd van het Truck Wallet-project bij Daimler Trucks: "Met Truck-ID en Truck Wallet hebben we de basis gelegd voor een autonome interactie tussen vrachtwagens en andere machines – een echte technologische mijlpaal. Ons doel is dat vrachtwagens in de toekomst in staat zullen zijn om in verschillende toepassingsgebieden voor zichzelf op te treden. Chauffeurs kunnen zich dan meer concentreren op hun eigenlijke rijtaken en transportbedrijven profiteren van een aanzienlijke vermindering van de administratieve werkzaamheden en van veiligere processen. Dit maakt het praktisch onmogelijk om bijvoorbeeld tankkaartfraude uit te voeren, waarbij criminelen een tankkaart kopiëren en het in te voeren PIN-nummer afkijken. Ook op het gebied van sterk geautomatiseerde vrachtwagens laten onze prototypes zien welke richting dergelijke verdere ontwikkelingen kunnen uitgaan."

Truck Wallet bevat contant geld en kaarten, net als een echte portefeuille.

Net als een echte portefeuille kan de Truck Wallet contant geld bevatten voor betalingen en extra kaarten zoals tank- en klantenkaarten – zij het allemaal in digitale vorm. De elektronische informatie, waaronder ook eventueel contant geld, wordt direct opgeslagen in de Truck Wallet en kan vervolgens via een wifiverbinding naar andere machines worden overgezet. Dit proces wordt beveiligd met controles op een online systeem. De radiotechnologie is een onderdeel van het Truck Data Center.

Truck-ID ondertekent alle processen – unieke toewijzing aan de vrachtwagen

Naast de automatisering van processen is de combinatie met de Truck-ID het grootste voordeel van transacties met de Truck Wallet. De Truck-ID ondertekent alle processen van de Truck Wallet digitaal en dient dus als bevestiging dat de transacties daadwerkelijk met de betreffende vrachtwagen zijn uitgevoerd. Transacties worden op deze manier geldig gemaakt. In combinatie met specifieke telematicagegevens die aanvullend worden opgeslagen, zoals de huidige locatie van de vrachtwagen, biedt dit systeem logistieke bedrijven en hun zakenpartners een hoge mate van bescherming tegen oplichting. De individuele Truck-ID wordt gegenereerd met een beproefde asymmetrische cryptografische procedure. De geheime component van de Truck-ID is dus onbekend bij Daimler Trucks, de leveranciers van de processor en het Truck Data Center of de transportondernemingen zelf.

Test geslaagd: automatische betalingen

Daimler Trucks heeft in samenwerking met de Commerzbank en haar onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling en "belangrijkste bedenker" een volledig geautomatiseerd betaalproces met een vrachtwagensysteem uitgevoerd. Een vrachtwagen met alles erop en eraan was hiervoor niet nodig; in het kader van de tests volstonden de juiste vrachtwagencomponenten – voornamelijk het Truck Data Center inclusief Truck-ID en Truck Wallet. De Commerzbank is momenteel de enige bank in Duitsland die hiervoor een e-betaalsysteem heeft ontwikkeld. Het is gebaseerd op Corda, een gevestigde blockchain-platformtechnologie voor transacties. Voor het betaalproces wordt echt geld in versleutelde, digitale vorm als elektronische euro's in de Truck Wallet van het vrachtwagensysteem overgeschreven. Nadat een betaling is gedaan met de Truck Wallet , is het geld enkel identificeerbaar met de Truck-ID en wordt het vervolgens aan de ontvanger overgemaakt. De ontvanger kan de Commerzbank dan verzoeken dit elektronisch geld op zijn eigen rekening terug te storten. De transactie wordt gevalideerd en online opgeslagen door Corda. Zo kan de eigenaar van de vrachtwagen nagaan of een van zijn voertuigen een betaling heeft verricht. Dit proces is nu al wettelijk mogelijk omdat het systeem voldoet aan alle eisen van de Duitse toezichthouder voor de financiële markten (BaFin). In het kader hiervan wordt het elektronisch geld gedekt door middel van een factureringsrekening bij de Commerzbank en kunnen verdachte transacties worden opgespoord en, in geval van twijfel, aan de BaFin worden voorgelegd.

De meest uiteenlopende toepassingen die men zich kan voorstellen

Voor de Truck-ID en de Truck Wallet is een brede waaier van extra toepassingen mogelijk:

· De verwerking van de vrachtwagentol kan drastisch worden vereenvoudigd: tot nu toe moeten vrachtwagenchauffeurs handmatig gegevens in het tolsysteem invoeren, waardoor fouten kunnen optreden. Met deze nieuwe technologie zou de vrachtwagen het tolsysteem met de gegevens direct van een unieke handtekening kunnen voorzien via een wifiverbinding. Dit kan vrachtwagenchauffeurs en -transportfirma’s veel tijd, stress en geld besparen.

· Op dezelfde manier kunnen vrachtprocessen rechtstreeks via de vrachtwagen zelf plaatsvinden: de vrachtwagen vervoert de vrachtdocumenten digitaal, ondertekent ze bij aankomst op de bestemming en ontvangt van het systeem ter plaatse een gepaste bevestiging voor ontvangst van de goederen.

· Truck-ID en Truck Wallet kunnen ook gedeeltelijk de controle en facturering van onderaannemers overnemen door te bewijzen wanneer de vrachtwagen door welke gebruiker werd gebruikt – hiervoor is alleen een geschikte technologische tegenhanger nodig, zoals een smartphone met een geschikte app die met de Truck Wallet kan communiceren.

· Zelfs de verwerking van autoleasing en kortetermijncontracten (bijv. "pay-per-use") kan direct vanuit de vrachtwagen zelf worden geregeld: klanten betalen rechtstreeks aan het voertuig en de vrachtwagen beslist zelf of aan de voorwaarden voor gebruik is voldaan.

Verdere proeven en tests gepland

Daimler Trucks blijft de ontwikkeling van de Truck-ID en Truck Wallet samen met zijn meewerkende partners stimuleren en is nu al van plan de technologie verder te testen en bij te schaven.

Truck Data Center: het hart van de geconnecteerde vrachtwagen

De connectiviteitsmodule van het Truck Data Center, ongeveer even groot als een DIN A5-blad, is bij Daimler Trucks voor alle merken geïnstalleerd op basis van de internationaal gestandaardiseerde elektrische/elektronische architectuur. De module behoort tot de standaarduitrusting van de Mercedes-Benz Actros. Ze ontvangt gegevens van de sensoren, camera's, enz. in de vrachtwagen en evalueert ze voor de meest uiteenlopende toepassingen. Bovendien is ze als interface voor alle connectiviteitsdiensten verantwoordelijk voor de externe communicatie van de vrachtwagen. Net als een moderne smartphone communiceert het Truck Data Center via Bluetooth of 4G met de infrastructuur, met andere voertuigen en met andere instanties die deel uitmaken van het logistieke proces. Ook zorgt ze voor plaatsbepaling via gps.