Met de VISION EQXX zet Mercedes-Benz nu de volgende stap. Volgens interne digitale simulaties mag worden aangenomen dat deze technologiedrager in de praktijk op de openbare weg meer dan 1.000 km kan afleggen op één acculading. Daarmee wordt wat de actieradius betreft een nieuw niveau bereikt. Naast het verhogen van de efficiëntie waren het beschermen van hulpbronnen en de best mogelijke milieuvriendelijkheid ook belangrijke ontwikkelingsdoelstellingen. Daarom kozen de Mercedes-Benz ingenieurs voor een holistische aanpak, waarbij werd begonnen met de verbetering van alle componenten van de ultramoderne elektrische aandrijflijn en het gebruik van lichte en duurzame materialen. Daarbij komen nog andere efficiëntiemaatregelen, zoals banden met een extreem lage rolweerstand, een uitgekiende aerodynamica (cw 0,17) en state-of-the-art software. Het resultaat: de VISION EQXX verlegt technologische grenzen en creëert nieuwe maatstaven op het gebied van energie-efficiëntie.

“De Mercedes-Benz VISION EQXX laat zien hoe wij ons de toekomst van de elektroauto voorstellen. In slechts anderhalf jaar tijd hebben we de meest efficiënte Mercedes ooit ontwikkeld – met een stroomverbruik van minder dan 10 kWh/100 km. De VISION EQXX heeft een actieradius van meer dan 1.000 km[1] op één enkele lading, terwijl hij een accu heeft die ook in een kleine auto past. Dit concept onderstreept waar onze hele onderneming naartoe gaat: het aanbieden van de meest begerenswaardige elektroauto’s ter wereld”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

VISION EQXX – ontworpen voor de roadtrip naar elektromobiliteit

‘Roadtrips’ maken al minstens zeventig jaar deel uit van ons cultureel erfgoed. En met goede reden. In boeken, films en muziek leveren ze het materiaal voor spannende verhalen over mensen en hun auto’s. Roadtripverhalen gaan over vrijheid, individualiteit en het ontdekken van de wereld op vier wielen. De passie om de wereld achter onze horizon te verkennen, te ontdekken en ervan te genieten zit in de menselijke natuur. Voeg daar een portie pioniersgeest aan toe en visies kunnen werkelijkheid worden.

De weg naar elektromobiliteit is op zichzelf ook een roadtrip – spannend, uitdagend en met een duidelijk doel voor ogen: innovatie. De Mercedes VISION EQXX is een auto die speciaal voor deze transformatieroadtrip is ontworpen. Het model biedt antwoorden op de vraag van een moderne generatie klanten naar zowel emotie als innovatie. De VISION EQXX is een softwarematig geoptimaliseerd prototype dat deel uitmaakt van een verstrekkend technologieprogramma dat Mercedes-Benz heeft opgezet om de meest efficiënte elektroauto ter wereld te bouwen. Daarbij vertrouwt de uitvinder van de auto op de nieuwste digitale technologie die wordt gecombineerd met de pioniersgeest van het merk, de flexibiliteit van een startup en de snelheid van de Formule 1. Het resultaat is een efficiëntiekampioen die op één acculading verder kan komen dan 1.000 km[1]. Dit komt overeen met een stroomverbruik van minder dan 10 kWh/100 km.

Mercedes-Benz heeft met de VISON EQXX ook nieuwe records gevestigd op het gebied van aerodynamica en gewichtsvermindering, waarmee een op software gebaseerd voertuigconcept wordt gerealiseerd dat de roadtrip in het elektrische tijdperk opnieuw definieert. In plaats van de accu simpelweg groter te maken, concentreerde het internationale ontwikkelingsteam zich op het maximaliseren van de langeafstandsefficiëntie – van aandrijfefficiëntie en energiedichtheid van de accu tot aerodynamica en lichtgewicht constructie. Tegelijkertijd is de VISION EQXX een progressieve interpretatie van de fundamentele Mercedes-Benz principes van moderne luxe en sensuele puurheid.



“Het technologieprogramma achter de VISION EQXX zal toekomstige modellen en voertuigfuncties van Mercedes-Benz herdefiniëren en mogelijk maken”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, Chief Technology Officer en verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop. “De VISION EQXX is een ‘Halo Car’ die duidelijk laat zien dat Mercedes-Benz een merk is dat luxe en technologie combineert in de autowereld en daarbuiten. En de manier waarop we dit technologieprogramma hebben ontwikkeld, is even revolutionair als de auto zelf. In de VISION EQXX hebben de beste technici van onze onderzoeks- en ontwikkelingscenters samengewerkt met engineers van onze Formule 1- en Formule E-teams. Zij bewijzen dat innovaties uit de autosport – waar aandrijflijnen al in hoge mate geëlektrificeerd zijn – ook relevant zijn bij de ontwikkeling van auto’s voor de openbare weg. Wij dagen de huidige ontwikkelingsprocessen uit met een innovatieve benadering en onconventioneel denken. Dát is onze weg naar de toekomst.”

Mercedes-Benz slaat met de VISION EQXX een nieuwe weg in. De onderzoeksauto is een gedurfde, doch realistische stap richting de toekomst van de EV-technologie. Naast de uitstekende energie-efficiëntie tijdens het rijden, geeft de technologiedrager ook zinvolle antwoorden op andere prangende vragen. Zo wordt bijvoorbeeld de CO2-voetafdruk aanzienlijk verkleind door het gebruik van duurzame materialen. De user interface/user experience (UI/UX) heeft een geheel nieuw, eendelig display dat de gehele breedte van het interieur beslaat. De verschillende elementen van de user interface maken een naadloze interactie tussen de bestuurder en de auto mogelijk. Dit gebeurt onder andere door kunstmatige intelligentie (AI), die de werking van het menselijk brein nabootst. Het software-gestuurde ontwikkelingsproces is revolutionair en laat zien hoe elektroauto’s in de toekomst zullen worden ontwikkeld. De VISION EQXX is het resultaat van een uitgebreid programma dat een blauwdruk biedt voor de toekomst van de automobielbouw. Veel van de innovatieve ontwikkelingen worden nu al in de productie geïntegreerd en sommige ook in de volgende generatie van het Mercedes-Benz Modular Architecture-platform (MMA) voor compacte en middelgrote modellen van Mercedes-Benz.

Efficiëntie is de sleutel

Efficiëntie betekent meer bereiken met minder. Dat is niet nieuw: Mercedes-Benz heeft altijd al de nadruk gelegd op de efficiëntie van zijn voertuigen en in de loop der decennia grote technologische vooruitgang geboekt. De klanten profiteren hiervan door een constante verbetering van het brandstofverbruik en het comfort. Elektromobiliteit en duurzaamheidsdoelstellingen hebben de lat voor efficiëntie echter nog hoger gelegd.

De bekendste maatstaf voor de efficiëntie van een auto is het brandstofverbruik of de brandstofbesparing. Het verbruik wordt afhankelijk van het land op verschillende manieren gemeten (bijvoorbeeld in l/100 km, mijl/gallon of km/l). Niettemin zijn alle eenheden van brandstof (energie) vastgesteld in verhouding tot de eenheden van afstand. Dit is ook het geval bij elektroauto’s.

Mercedes-Benz beschouwt efficiëntie als het nieuwe hoofddoel en creëert een gemeenschappelijke noemer voor het kwantificeren van technologische ontwikkeling – die verder gaat dan uitsluitend de brandstofefficiëntie. Dit betekent niet alleen meer actieradius met minder energie, maar ook meer luxe en comfort met minder impact op het milieu en meer elektromobiliteit met minder afval.

Om dit te realiseren, verlegt de VISION EQXX op alle gebieden de grenzen van wat technisch haalbaar is. Het prototype geeft een concreet voorproefje van hoe premium efficiëntie voor het elektrisch-digitale tijdperk eruitziet en aanvoelt. Een elegant design en een intuïtieve bediening, aangevuld met geavanceerde digitale technologieën, maken duurzame, elektrische langeafstandsmobiliteit mogelijk, in de kenmerkende stijl van Mercedes-Benz.

“Het achtervoegsel XX staat volgens Mercedes-Benz voor de X-factor van elektromobiliteit, waarmee de fabrikant over de grenzen heen denkt. XX staat ook voor een effectieve, divisie-overschrijdende gezamenlijke ontwikkelingsaanpak”, legt Markus Schäfer uit. “Op deze manier breiden we de ontwikkelingsexpertise binnen Mercedes-Benz AG in de breedte en diepte uit, met geavanceerde digitale tools en toonaangevende expertise van een breed scala aan partnerbedrijven, startups en instellingen over de hele wereld.”

Consequent toegepaste efficiëntietechnologieën zorgen op alle gebieden voor het extreem lage energieverbruik en de grote actieradius van de VISION EQXX. Het scala aan technologieën varieert van de innovatieve aandrijflijn tot de bionische lichtgewicht structuur, en van het efficiënte thermomanagement tot de aerodynamisch geperfectioneerde carrosserievorm.

“Het realiseren van een grote elektrische actieradius klinkt eenvoudig, maar is een complexe technische uitdaging. De makkelijkste manier is het monteren van een grotere accu. Dit leidt echter tot een lagere efficiëntie vanwege de omvang en het gewicht. Dit is zeker niet de slimste manier en evenmin de beste manier om met waardevolle hulpbronnen om te gaan. Met het VISION EQXX-project hebben we nieuwe manieren gevonden om de actieradius van een elektroauto te vergroten. En we tillen efficiëntie hiermee naar een geheel nieuw niveau”, aldus Joerg Bartels, Hoofd Vehicle Integration bij Mercedes-Benz AG.



Ook de snelheid waarmee het project werd uitgevoerd, is buitengewoon: van een eerste schets is in slechts 18 maanden een auto gemaakt. Aan de ontwikkeling van de VISION EQXX werkte een wereldwijd, multidisciplinair team, waaronder experts uit de Formule 1. De teamleden maakten gebruik van de nieuwste technologieën en benaderingen om geavanceerde, uiterst efficiënte oplossingen te ontwikkelen met een realistisch potentieel voor de nabije toekomst. Baanbrekende aandrijflijn voor het elektrische tijdperk Bij elke rit is het de auto die het werk doet. Hij ‘maakt kilometers’ terwijl de bestuurder en de passagiers kunnen genieten. De VISION EQXX is gericht op lange afstanden, en efficiëntie is hierbij het allerbelangrijkste aspect.

Met een maximumvermogen 150 kW/204 pk garandeert de uiterst efficiënte elektrische aandrijflijn van de VISION EQXX een uitstekend uithoudingsvermogen voor lange afstanden. Het prototype is meer dan de som van zijn onderdelen. Het is een kunstwerk van techniek. Het team streefde er duidelijk naar een elektrische aandrijflijn te ontwikkelen met een unieke combinatie van efficiëntie, energiedichtheid en lichtgewicht constructie. Eén cijfer in het bijzonder staat hierbij centraal: 95% efficiëntie. Dit betekent dat tot wel 95% van de energie die in de accu is opgeslagen de wielen bereikt. Ter vergelijking: bij een auto met een efficiënte verbrandingsmotor is dat ongeveer 30%, bij een gemiddelde (menselijke) langeafstandsloper wordt ongeveer 50% van de energie effectief gebruikt.

De Formule 1-experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth (Groot-Brittannië) weten hoe ze elke kilojoule energie moeten gebruiken. In intensieve samenwerking met de race-engineers heeft de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Mercedes-Benz de aandrijflijn opnieuw ontworpen en de systeemverliezen verminderd.

“Een van de beste manieren om de efficiëntie te verhogen, is het beperken van de verliezen”, aldus Eva Greiner, Chief Engineer Electric Drive Systems bij Mercedes-Benz. “We hebben aan elk onderdeel van het systeem gewerkt om het energieverbruik en de verliezen te beperken via systeemdesign, materiaalkeuze, smering en thermomanagement. En onze uitstekende simulatietools hielpen ons om snel uit te vinden wat werkt en wat niet.”


[1] De actieradiuscijfers zijn voorlopige waarden op basis van digitale simulaties onder praktijkomstandigheden. De VISION EQXX heeft geen typegoedkeurings-/ homologatieprocedure ondergaan.