• Stoffel noteerde zijn vijfde Formule E pole position in de kwalificatie en zijn derde van het huidige seizoen. Wat betekent dat hij dit seizoen vaker vanaf P1 op de grid startte dan welke andere coureur dan ook.
  • Via een rode vlag werd de E-Prix gedurende bijna 30 minuten stilgelegd na een raceongeval bij de start. Vervolgens werd de race achter de safety car herstart.
  • Stoffel leidde de race in de beginfase, maar verloor een aantal posities toen diverse andere coureurs hun attack mode gebruikten. In een spannende laatste fase haalde hij verschillende auto’s in dank zijn tweede attack mode, om de race uiteindelijk met een derde plaats op het podium te eindigen.
  • Nyck startte in de eerste kwalificatiegroep en scoorde een 13e positie op de startgrid.
  • Gedurende 36 actievolle E-Prix-ronden vocht Nyck zich een weg door het veld om voor een podiumpositie te strijden, om uiteindelijk op P8 de finishlijn te passeren.
  • Nyck (99 punten) won daarmee het rijderskampioenschap met een voorsprong van zeven punten op Edoardo Mortara (Venturi Racing, 92 punten) en nog een extra punt op Jake Dennis (BMW, 91 punten), die derde werd. Met dit resultaat claimde Nyck tevens de allereerste wereldkampioenschapstitel die in het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap vergeven werd. Stoffel (82 punten) eindigde het seizoen op een negende positie.
  • Het Mercedes-EQ Formula E Team (183 punten) besloot zijn tweede seizoen in de klasse als Wereldkampioen bij de merken, vóór Jaguar Racing (172 punten) en DS Techeetah (170 punten).
  • Het volgende seizoen van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap start in het weekend van 28/29 januari 2022 met twee ronden in Diriyah.
Nyck de Vries:
“Ik kan er geen woorden voor vinden. Ik bedoel, het is zo’n zwaar seizoen met pieken en dalen geweest, en uiteindelijk kwam het aan op de allerlaatste race. Ik ben zo blij dat het voor mij genoeg was om de titel te winnen. Ik begin er nu een beetje emotioneel van te worden. Ik denk dat we vandaag het geluk aan onze kant hadden als je kijkt wat er tijdens de race allemaal is gebeurd. Gelukkig was iedereen OK na het ongeval bij de start. We hebben een fantastische race gereden, het tempo was goed en ik ben superblij voor het team dat we niet alleen het WK bij de rijders hebben gewonnen, maar ook de constructeurstitel. Het team heeft dit seizoen ongelooflijk hard gewerkt, en dit is de beloning die we verdienen. Tegen het einde van de race voelde het alsof ik een soort doelwit was. Ik werd van link, rechts, van voren en van achteren aangevallen, dus toen ik wist dat het genoeg voor het kampioenschap was, heb ik de auto veilig naar huis gereden. Wat een race!”

Stoffel Vandoorne:
“Het was een bewogen race. Na de start kwam ik wat snelheid tekort, en we waren niet snel genoeg voordat iedereen voor de attack mode ging. Daarom zat ik in een lastige positie toen de safety car naar buiten kwam. Ik heb diverse zware gevechten geleverd en ben blij dat ik er toch in geslaagd ben op het podium te finishen. Al met al was het een fantastische dag voor het team. Mijn felicitaties gaan naar Nyck voor het winnen van het rijderskampioenschap en natuurlijk naar het gehele team voor het kampioenschap bij de constructeurs. Het is voor ons een prachtig seizoen geweest, met pieken en dalen, maar het is prachtig om het kampioenschap op zo’n succesvolle wijze te kunnen afsluiten. Dit is wat iedereen binnen het team verdient voor al het harde werk.”

Ian James, Team Principal:
“Ruim 125 jaar aan Mercedes-Benz Motorsport-erfgoed heeft een prachtig vervolg gekregen met het winnen van zowel de rijders- als constructeurstitel in de Formule E. Allereerst is dit voor Nyck een prachtige beloning voor zijn rijprestaties dit seizoen, zijn houding, het harde werk dat hij heeft verricht en ook voor de door-en-door racer die hij echt is. Vandaag heeft hij met overtuiging en vastberadenheid geracet, wat resulteerde in een zeer mooi resultaat.

Voor het team betekent dit bovendien een geweldige erkenning voor die ongekende hoeveelheid uren en moeite die gestoken zijn in de ontwikkeling van de auto, en in al die andere zaken die dit team tot een crew van wereldklasse maken. Ik ben er trots op om hen allemaal mijn teamgenoten te kunnen noemen, en ze verdienen deze overwinning. Tevens petje af voor Norman Nato en voor Venturi Racing voor hun prachtige zege vandaag. Het was fenomenaal om de Mercedes-EQ Silver Arrow 02 te zien doen waarvan wij al wisten dat hij dat kon. Met veel plezier kijk ik er nu al naar uit om beide titels in seizoen 8 te kunnen verdedigen.”

Toto Wolff, hoofd Mercedes-Benz Motorsport:
Wat een einde van dit seizoen. De hoogte- en dieptepunten, de ups & downs, ze waren er allemaal dit seizoen. En deze laatste race was bepaald geen uitzondering. Wat we vandaag hebben gezien was een weerspiegeling van hoe het seizoen zich heeft ontvouwen; niet rechtlijnig, altijd onverwacht, maar met hard werken dat aan het einde altijd werd beloond. De kampioenschapstitel van vandaag is de eerste volledig elektrische WK-titel voor Mercedes-Benz, waarmee we geschiedenis hebben geschreven. Mijn felicitaties aan het team, aan alle mannen en vrouwen in het VK en in Duitsland die dit mogelijk hebben gemaakt. Dit is hun overwinning.”

Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG; verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO:
“Ik wil het Mercedes-EQ Formula E Team en Nyck de Vries van harte feliciteren: het eerste team en de eerste coureur die een volledig elektrisch Wereldkampioenschap winnen. Dit is tevens Mercedes-Benz’ eerste belangrijke titel in een elektrische raceklasse, waarmee we een prachtig nieuw hoofdstuk toevoegen aan de rijke Mercedes-Benz Motorsport-historie. Ik ben er erg trots op dat ons team opnieuw Mercedes-Benz’ competentie op het gebied van elektrisch rijden heeft onderstreept. De afgelopen twee seizoenen heeft het team de wereld laten zien waar het bij Mercedes-Benz om gaat: het verleggen van grenzen en vrij baan maken op elk mobiliteitsgebied.”