Wilhelm Maybach, geboren in 1846, was een naaste metgezel van Gottlieb Daimler en werkte aanvankelijk voor Daimler-Motoren-Gesellschaft. Naast vele innovaties ontwikkelde hij de eerste Mercedes, die in 1901 de raceweek van Nice domineerde. Dit succes leverde hem de erenaam ‘Roi des Constructeurs’ – koning van de constructeurs – op. Hij en zijn oudste zoon Karl combineerden vooruitgang met vorm: ze wilden ‘het beste van het beste’ creëren. “Ik denk er de hele tijd over na, het is een constante impuls: de perfectie van de techniek”, aldus Maybach.

Maybach Motorenbau GmbH presenteerde zijn eerste in serie geproduceerde auto in september 1921 tijdens de autoshow van Berlijn. Type W 3 leek op een rijdend kunstwerk: de eerste Duitse productieauto met remmen op alle vier de wielen, planetaire tandwielen en een interieur met de meest verfijnde materialen. Het publiek was onder de indruk, een legende was geboren. Het tijdschrift ‘Motor’ schreef: “Een nieuwe ster aan het automobielfirmament begint te stralen.”

In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw werd Maybach uitdrukking van karakter, hoge maatschappelijke positie en het toonbeeld van techniek en vakmanschap - kortom, luxe op maat. Koningen, industriëlen en kunstenaars lieten zich voortaan rondrijden in de staatslimousines en majestueuze Pullman- limousines, en reisden de wereld rond in chique coupés, cabriolets en roadsters. Elk Maybach-model is op een unieke wijze uitgerust. Precisie meets glamour. Een Indiase maharadja liet zijn limousine in 1928 zelfs versieren met goud en robijnen.

Na de dood van Karl Maybach in 1960 nam Daimler-Benz AG de firma Maybach Motorenbau GmbH over. In 2002 werd Maybach als zelfstandig merk nieuw leven ingeblazen: tot begin 2013 werden legendarische modellen als de Maybach 57, de Maybach 62 en de Maybach 62 Landaulet aan klanten over de hele wereld geleverd. Opnieuw was automotive excellence de drijvende kracht voor zowel engineers, designers als klanten.

Mercedes-Maybach is sinds 2014 een merk van Mercedes-Benz. Naast de seriemodellen Mercedes-Maybach S-Klasse en GLS produceert het merk ook de S 600 Pullman en speciale modellen in een gelimiteerde oplage, zoals de S 650 Cabriolet of de G 650 Landaulet. De kernmarkten zijn China, Rusland, Zuid-Korea, de VS en Duitsland.

Elk model bouwt voort op de traditie van het merk om ‘het beste van het beste’ te creëren en wordt in overleg met de klanten gemaakt in het Center of Excellence in Sindelfingen, nabij Stuttgart. Op verzoek kunnen de modellen ook met aandacht voor detail worden geïndividualiseerd door de specialisten van de Mercedes-Maybach Manufaktur, resulterend in vakmanschap en perfectie op het hoogste niveau.

“Het is de gepassioneerde combinatie van elk detail, hoe klein ook, die van een luxeauto een Maybach maakt – en dat alles in combinatie met de modernste technologie van Mercedes-Benz. Elke Mercedes-Maybach staat voor sophisticated luxury in al zijn facetten – voor klanten die op zoek zijn naar iets heel bijzonders”, aldus Philipp Schiemer, Head of Top End Vehicle Group Mercedes-Benz AG en CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Nieuwe modellen voor echte liefhebbers – Mercedes-Maybach lanceert de ‘Edition 100’ uitvoeringen

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan vervolgt het merk zijn weg naar maximale individualiteit, onafhankelijkheid en comfort met twee hightech modellen.

De topklasse SUV GLS met V8-motor en 557 pk (gecombineerd brandstofverbruik NEDC: 12,0 l/100 km, gecombineerde CO2-emissie: 275 g/km) combineert een sportief voorkomen met de luxe van een limousine: het model is 33 centimeter hoger dan de klassieke limousine, biedt een ongekend ruim interieur met 1,10 meter aan beenruimte en beschikt over luchtvering. Het interieur is geluiddicht en is afgewerkt met het meest hoogwaardige leder. Elektrisch uitschuifbare treeplanken zorgen voor maximaal comfort bij het in- en uitstappen.

De topklasse SUV GLS met V8-motor en 557 pk (brandstofverbruik gecombineerd NEDC: 12,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 275 g/km) combineert een sportief uiterlijk met de luxe van een limousine: hij is 33 cm hoger dan de klassieke limousine, biedt een royaal interieur met 1,10 m beenruimte en luchtvering. Het interieur is geluiddempend uitgevoerd en bekleed met verfijnd leder. Elektrisch uitschuifbare treeplanken bieden maximaal comfort bij het in- en uitstappen.

De luxe limousine Mercedes-Maybach S-Klasse met V12-motor en 612 pk (brandstofverbruik gecombineerd NEDC: 14,1-13,3 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 322-305 g/km)1 is de perfecte chauffeurslimousine. Tot de highlights behoren het geluiddempende First Class achtercompartiment met Burmester 4D surround sound system, stoelen met warmte- en massagefunctie en hightech infotainmentdisplays. Het model heeft een 18 cm langere wielbasis dan de verlengde S-Klasse en is voor het eerst uitgerust met vierwielaandrijving.

Beide modellen worden feestelijk onthaald met een verfijnde ‘Edition 100’ uitvoering, waarbij er van elk slechts 100 exemplaren worden geproduceerd. Typische Maybach-kenmerken, zoals de indrukwekkende grille, zijn voorzien van het merkembleem. De S-Klasse en GLS zijn met de hand gespoten in dezelfde twee lakkleuren – hightechzilver/nauticblauw – en voorzien van een speciaal lederen interieur in designo kristalwit/zilvergrijs pearl.

Het merkembleem inclusief opschrift ‘Edition 100’ siert de C-stijlen (S-Klasse) of D-stijlen (GLS), diverse opbergvakken en de verlichte panelen in het interieur. Het opschrift ‘Edition 100’ is ook terug te vinden op de wielnaafafdekkingen. De gesmede velgen van de GLS en de velgen van de S-Klasse schitteren in een nieuwe grijze afwerking.

Een autohoes met de iconische dubbele M en een hoogwaardig, handgemaakt etui van zacht kristalwit of zwart leder in foedraalformaat – gemaakt om sleutels en papieren in op te bergen – zetten de exclusiviteit van deze uitvoering nog eens extra aan. Passend bij de jubileumeditie ontwierpen ook de jarenlange partners van Mercedes-Maybach strikt gelimiteerde speciale series. Licentiepartner Maybach Icons of Luxury levert bijvoorbeeld de met diamanten bezette vulpen uit de Maybach the Peak-collectie, terwijl zilver- en yachtfabrikant Robbe & Berking een champagneglas aanbiedt met een speciaal ontworpen gravure.

De ‘Edition 100’ wordt vanaf begin 2022 in de eerste landen leverbaar via de dealers, andere landen volgen in de loop van het jaar. Bestellingen van de jubileumeditie worden vanaf het vierde kwartaal van 2021 verwerkt.



‘Creator brand’ Mercedes-Maybach – uitdrukking van persoonlijke lifestyle

Honderd jaar geleden werkte Karl Maybach voor de carrosseriebouw al samen met de beste gespecialiseerde bedrijven om aan de wensen van zijn klanten en hun stijl te voldoen. Hij combineerde technische kwaliteit met individueel design en perfect vakmanschap. Geen twee auto's waren hetzelfde. Elke carrosseriebouwer completeerde de uitstekende techniek van onderstel en motor met een hoogwaardige uitrusting en handgemaakte opbouw. Klanten beschouwden hun modellen als hun eigen creaties met karakter. Er ontstonden elegante, unieke producten, meesterwerken voor kenners en verzamelaars.

De ontstaansgeschiedenis van de Maybach-luxe is gebaseerd op continue innovatie – toen en nu. Daarvoor is inspiratie nodig, impulsen van buitenaf, van creatieve partners zoals de carrosseriebouwers in het verleden. Voor Mercedes-Maybach betekende ultieme luxe in moderne vorm altijd het stimuleren van creativiteit en het zorgen voor harmonie tussen esthetiek en technologie, om zo een individuele ervaring te creëren.

Mercedes-Maybach vertrouwt op de expertise van zijn partners, een sterk creatief netwerk van traditionele bedrijven, fabrikanten en visionairs.

“Wij zien onszelf als creator brand”, aldus Philipp Schiemer. “Elke auto wordt van oudsher met ware artistieke ambitie geconfigureerd en gebouwd. Klanten en fabrikanten zijn altijd samen creatief geweest – deze spirit willen we behouden en in de toekomst verder versterken.”

Exclusief Maybach-gevoel voor alle aspecten van het leven

In het jubileumjaar wordt ook een speciale serie champagneglazen van zilverfabrikant Robbe & Berking op de markt gebracht. Deze glazen zijn voorzien van het Maybach-logo op de voet en een verfijnde gravure van het ‘100 Years’ Maybach-logo. Daarnaast creëren de specialisten uit het Duitse Flensburg bijpassende water- of longdrinktumblers voor kenners en liefhebbers van klassiekers. Niet alleen voor eigenaren van een Mercedes-Maybach.

Sinds 2008 bouwt en restaureert de traditionele onderneming ook houten zeiljachten op de eigen scheepswerf, Robbe & Berking Classics. Het verlangen naar reizen en schoonheid schept een band: “De grote en kleine meesterwerken van beide ondernemingen behoren tot de beste ter wereld in hun soort. In beide fabrieken worden unieke producten van tijdloze elegantie vervaardigd met behulp van de meest verfijnde materialen. Met een perfectie die niet alleen het hart van verzamelaars, maar ook van klanten over de hele wereld sneller laat kloppen”, aldus Oliver Berking, directeur van Robbe & Berking Silbermanufaktur seit 1874 GmbH & Co KG.

Bijpassende lifestyle-accessoires – zoals exclusieve reistassen, lederwaren, kleding, Home- en Eyewear Made in Germany – verrijken de levensstijl van de klanten ook buiten de auto. Licentiepartner Maybach Icons of Luxury ontwikkelt de collecties met het mythische merkembleem. Er worden duurzame materialen gebruikt, zoals natuurlijk hoorn, hoogwaardige houtsoorten, titanium, kasjmier of ledersoorten die aan de hoogste milieunormen voldoen. Het kunstig geënsceneerde understatement van de producten brengt de fascinatie van het merk over en vervult het verlangen naar persoonlijke expressie. “Het doel om het exclusieve Maybach-gevoel in zoveel mogelijk aspecten van het leven tastbaar te maken, is wat ons drijft”, legt CEO Jutta Kahlbetzer uit.

Voor het 100-jarig jubileum presenteert de Maybach The Peak-collectie een limited vulpen met een 18-karaats gouden penpunt en serienummering in een stijlvolle houten geschenkdoos. De clip van de pen is afgewerkt met honderd diamanten, naar keuze in zwart of wit, de dop is gemaakt van parelmoer en de body is gelakt in de blauwe metallic-lakkleur van de ‘Edition 100’-uitvoeringen.

Anderen helpen hun eigen optimale toekomst te vinden

Ulrich Schmid-Maybach, achterkleinzoon van Wilhelm en kleinzoon van Karl Maybach, vertegenwoordigt in de vierde generatie de waarden van het familiebedrijf: creativiteit, innovatie, kwaliteit en enthousiasme. “Er is geen grotere luxe dan te weten dat je het beste in huis hebt”, aldus Schmid-Maybach. “Het zelfbeeld van Maybach als ‘ultieme uitvinder’ gaat terug tot zijn eigen ontstaansgeschiedenis en tot de kwaliteitsclaim ‘Made in Germany’. Om uit niets iets te creëren, om die wijsheid door te geven aan volgende generaties en om bij te dragen aan een cultuur van creativiteit en innovatie.”

De Maybach Foundation, in 2005 door Schmid-Maybach opgericht, is een non-profitorganisatie die eer betuigt aan het levenswerk van Wilhelm en Karl Maybach, onder meer met een virtueel Maybach-museum. De stichting ondersteunt ook de volgende generatie innovators door middel van mentorprogramma’s. Wilhelm Maybach werd gesponsord door Gottlieb Daimler, waardoor het idee van het mentorconcept ontstond. De Maybach Foundation richt zich op zeer begaafde jonge mensen die een bijzonder talent hebben ontwikkeld in een bepaald vakgebied. De Maybach Foundation is actief op een breed scala van terreinen: maatschappij, ethiek, wetenschap, technologie, kunst en duurzaamheid. “Jouw eigen optimale toekomst helpt anderen om die van henzelf te vinden”, licht Schmid-Maybach toe.

Wereldberoemde kunstenaars als schrijver Paulo Coelho, muzikant Quincy Jones en schilder en regisseur Julian Schnabel steunen de stichting met als doel de erfenis van de oprichters naar de toekomst over te brengen en te inspireren.

“Voor de toekomst gaan we de dialoog met opmerkelijke persoonlijkheden als kunstenaars, architecten en bedrijven verdiepen”, aldus Philipp Schiemer. “Net als zij zullen wij niet stoppen met het perfectioneren van onze producten. Het merk vindt zichzelf na honderd jaar opnieuw uit: duurzaam, artistiek, visionair. Met meer modellen – die ook elektrisch zullen zijn.”

Tradities die voortleven. Luxe die nooit eindigt. En visies die de weg vrijmaken voor verdere innovaties van Mercedes-Maybach.


De vermelde cijfers zijn de gemeten NEDC CO2-waarden in overeenstemming met artikel 2 nr. 1 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend op basis van deze waarden. Voor de berekening van de motorrijtuigenbelasting is de WLTP-waarde maatgevend.