“Met onze nieuwe aandrijfstrategie brengen we ons kenmerkende DNA over naar een geëlektrificeerde toekomst. Onze performance-hybrids, die volledig in Affalterbach worden ontwikkeld, overtreffen zelfs de rijdynamiek van onze huidige modellen en dragen dus volkomen terecht ons nieuwe technologie-label E PERFORMANCE. Ook met de volledig elektrische derivaten op basis van de Mercedes-EQ modellen gaan we als Mercedes-AMG verder met de elektrificatie van het portfolio. Daarmee stellen we ons open voor nieuwe doelgroepen die Mercedes-AMG kunnen ervaren als hét Performance Luxury-merk van de 21ste eeuw”, aldus Philipp Schiemer, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

“Mercedes-AMG heeft altijd gestaan voor topprestaties en maximale rijdynamiek. Bij de ontwikkeling van onze nieuwe E PERFORMANCE hybride strategie was het dan ook meteen duidelijk dat we een onafhankelijk concept voor AMG wilden nastreven. De lay-out met de verbrandingsmotor voorin en de Electric Drive Unit (EDU) op de achteras biedt tal van voordelen. De daaruit resulterende geoptimaliseerde gewichtsverdeling, de best mogelijke benutting van het koppel en de bijzonder directe vermogensafgifte beloven rijdynamiek op het hoogste niveau. Daarbij komt de door ons ontwikkelde high-performance AMG-accu, die een twee keer zo hoge vermogensdichtheid heeft als conventionele aandrijfaccu’s en, net als veel andere componenten, geïnspireerd is op technologie uit de Formule 1”, aldus Jochen Hermann, CTO (technisch directeur) van Mercedes-AMG GmbH.

Volledig nieuw ontwikkelde performance-hybrid met innovatief AMG-concept

De onafhankelijke E PERFORMANCE aandrijflijnstrategie is gebaseerd op het leidende principe om een geëlektrificeerde aandrijflijn te ontwikkelen die de kenmerkende Driving Performance en rijdynamiek van het merk nog verder verbetert en tegelijkertijd uiterst efficiënt is. Met de toename van de prestaties als gevolg van de extra elektromotor kon het ontwikkelingsteam tegelijkertijd de efficiëntie verbeteren – en zowel lagere emissies als een lager verbruik te realiseren.

De exclusieve voertuigarchitectuur biedt ook de voordelen van volledig elektrisch rijden en extern laden via een wallbox, een openbaar laadstation of een gewoon stopcontact. Bovendien helpt de elektrificatie om het hoge AMG-prestatieniveau ook met kleinere verbrandingsmotoren in de toekomst te behouden of zelfs te overtreffen.

Als performance-hybrid combineert het modulaire AMG-concept de acht- of viercilinder AMG-motor met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. De elektromotor (afhankelijk van de modelserie tot 150 kW vermogen en 320 Nm koppel) bevindt zich op de achteras, waar hij samen met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras in een compacte Electric Drive Unit is geïntegreerd. Experts noemen deze lay-out een P3 hybrid. De lichtgewicht high-performance AMG-accu is ook achterin, boven de achteras geplaatst. Dit ontwerp biedt tal van voordelen, vooral voor sportwagens en performance-modellen:

  • De volledig door AMG zelf ontwikkelde elektromotor werkt direct op de achteras (zonder omleiding via de AMG SPEEDSHIFT MCT-9G transmissie) en kan daardoor zijn vermogen directer omzetten in aandrijfkracht – voor die extra boost bij het optrekken, accelereren of inhalen.
  • Bovendien wordt het vermogen van de elektromotor, zoals kenmerkend is voor de constructie, onmiddellijk met het volledige koppel aangesproken, zodat een bijzonder directe vermogensafgifte mogelijk is.
  • Verder kan het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras het optimale koppel aan elk achterwiel afgeven, afhankelijk van de rijsituatie. Het resultaat is dat de bestuurder onmiddellijk een merkbare toename van de prestaties ervaart, omdat de hybrid nog dynamischer uit bochten accelereert.
  • Naarmate de slip op de achteras toeneemt, wordt de aandrijfkracht van de elektromotor ook kortstondig naar de voorwielen overgebracht als dat nodig is voor meer tractie. Dit wordt mogelijk gemaakt door de mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving via de cardanas en de aandrijfassen van de voorwielen.
  • De plaatsing op de achteras verbetert zowel de gewichtsverdeling als de aslastverdeling in de auto en vormt zo de basis voor het overtuigende rijgedrag.
  • Het AMG-concept biedt ook een zeer hoge mate van efficiëntie op het gebied van recuperatie, omdat dit systeem in principe slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en de transmissie met zich meebrengt.
  • Het modulaire concept kan over meerdere modelseries worden uitgerold en biedt zo de flexibiliteit om het modellengamma van AMG naar de geëlektrificeerde toekomst te leiden.
  • Omdat de elektromotor onafhankelijk van de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie werkt, wordt ook de efficiëntie van de aandrijflijn verder verbeterd.
  • De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt met zijn speciaal afgestemde overbrengingsverhouding voor de spreiding van een hoog wielkoppel voor dynamisch wegrijden vanuit stilstand tot veilige continue prestaties bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt uiterlijk bij circa 140 km/h over naar de tweede versnelling, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.
Geïnspireerd door de Formule 1, ontwikkeld in Affalterbach: high-performance AMG-accu

Bij het bepalen van de elektrificatiestrategie was het van meet af aan duidelijk dat alle essentiële componenten in Affalterbach zouden worden ontwikkeld. De kern daarvan wordt gevormd door de high-performance AMG-accu voor de toekomstige performance-hybrids. De ontwikkeling van de lithium-ion-energieopslagunit begon in 2016 en werd geïnspireerd door technologieën die zich onder de zwaarste omstandigheden hebben bewezen in de hybride Formule 1-racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Tijdens de ontwikkeling vond er een intensieve uitwisseling van knowhow plaats tussen de Formule 1-motorenafdeling High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth en Mercedes-AMG in Affalterbach. De specificaties waren snel vastgelegd: de high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen, dat veelvuldig achter elkaar kan worden aangesproken, met een laag gewicht om de totale prestaties van de auto te verhogen. Daarbij komen nog de snelle energieopname en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat bij een snelle rit in bijvoorbeeld heuvelachtig terrein, het volledige vermogenspotentieel direct kan worden benut bij het heuvelop rijden, terwijl de recuperatie sterk is bij het heuvelaf rijden.

Elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als de energieopslagunit te koud of te warm wordt, verliest hij tijdelijk en voelbaar vermogen en moet hij zelfs worden uitgeschakeld om niet te worden beschadigd wanneer de unit te warm wordt. Een gelijkmatige temperatuurregeling van de accu heeft dus een beslissende invloed op de prestaties, de levensduur en de veiligheid ervan. Conventionele koelsystemen, die alleen met lucht koelen of het hele accupakket indirect met water koelen, bereiken al snel hun grenzen – vooral omdat de eisen aan de energiedichtheid van de cellen steedsd hoger worden. Als het thermomanagement zijn functie niet optimaal vervult, bestaat bovendien het risico van voortijdige veroudering van de accu.

Grote innovatiestap: de directe koeling van de accucellen

De basis voor het hoge prestatieniveau van de 400V high-performance AMG-accu is de innovatieve directe koeling: voor het eerst worden de 560 cellen afzonderlijk gekoeld; ze zijn dus permanent omgeven door een hightech koelvloeistof op basis van materiaal dat geen elektrische geleiding veroorzaakt. Voor de directe koeling moesten de AMG-specialisten nieuwe koelmodules ontwikkelen die maar enkele millimeters dik zijn. Ongeveer 14 liter koelvloeistof circuleert met behulp van een speciaal ontwikkelde krachtige elektrische pomp van boven naar beneden door de hele accu langs elke cel, waarbij de vloeistof ook door een direct aan de accu bevestigde olie/water-warmtewisselaar stroomt. Deze geleidt de warmte naar een van de twee lagetemperatuurcircuits (LT-circuits) van de auto en vandaar naar de LT-koeler aan de voorkant van de auto, die de warmte uiteindelijk afgeeft aan de omgevingslucht. Het systeem is zo ontworpen dat een gelijkmatige warmteverdeling in de accu gegarandeerd is.

Altijd een optimaal temperatuurbereik voor een hoog continu vermogen en dubbele piekvermogens

Het resultaat is dat de accu zich altijd in een optimale bedrijfstemperatuur van 45 °C bevindt, ongeacht hoe vaak de accu wordt opgeladen of ontladen. Conventionele koelsystemen kunnen dit niet aan en de accu kan zijn capaciteit niet meer volledig benutten. Bij de high-performance AMG-accu is dat niet het geval: zelfs tijdens snelle ronden in hybride modus op het circuit, waarbij vaak wordt geaccelereerd (accu wordt ontladen) en afgeremd (accu wordt opgeladen), behoudt de energieopslagunit zijn hoge prestatievermogen.

Op de testbank hebben prototypes van de accu al talloze testkilometers afgelegd zonder enig probleem. Praktijktests lieten permanent hoge prestaties en een lange levensduur zien.

De effectieve directe koeling maakt het bovendien mogelijk om cellen met een zeer hoge vermogensdichtheid te gebruiken. Dankzij deze individuele oplossing kon het accusysteem bijzonder licht en compact worden ontworpen. Het lage gewicht is ook te danken aan het materiaalbesparende busbar-concept en de lichte, maar tegelijkertijd stabiele crashconstructie van de aluminium behuizing. Dit garandeert maximale veiligheid.

High-performance AMG-accu met 70 kW continu vermogen en 150 kW piekvermogen

Mercedes-AMG start de nieuwe strategie met de intern HPB80 genaamde variant met een capaciteit van 6,1 kWh, 70 kW continu vermogen en 150 kW piekvermogen gedurende 10 seconden. De accu weegt 89 kg en bereikt daarmee een vermogensdichtheid van 1,7 kW/kg. Conventionele accu’s zonder directe koeling van de cellen halen ongeveer de helft van deze waarde.

Door de modulaire opzet van de accu zou het in principe ook denkbaar zijn om verdere uitbreidingsfasen te laten volgen. Daartoe worden de eisen per segment nauwkeurig bekeken.

‘Always on’: altijd elektrisch vermogen beschikbaar

De basisstrategie is afgeleid van die van het hybride powerpack van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. Net als in de topklasse van de autosport is het maximale vermogen altijd beschikbaar wanneer de bestuurder dat nodig heeft – bijvoorbeeld om krachtig uit bochten te accelereren of bij het inhalen. Om dit te realiseren, is het hybride systeem ‘always on’: het elektrische vermogen kan altijd worden opgeroepen en veelvuldig achter elkaar worden opgevraagd dankzij hoge recuperatieprestaties en on-demand opladen. Het onafhankelijke accuconcept maakt het optimale compromis mogelijk tussen maximale rijdynamiek en moderne efficiëntie. Alle componenten zijn perfect op elkaar afgestemd: de vermogenswinst is direct voelbaar.

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Electric’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘RACE’ en ‘Individual’ zijn exact op de nieuwe aandrijftechniek afgestemd en bieden zo een breed scala aan rijervaringen - van zeer efficiënt tot zeer dynamisch. De rijprogramma’s passen belangrijke parameters aan, zoals de respons van de aandrijving en de transmissie, de stuurkarakteristiek, de demping van het onderstel of de sound. De programma’s worden geselecteerd met behulp van de schakelaar in de middenconsole of de AMG-stuurwieltoetsen en vervolgens weergegeven in het combi-instrument en op het multimediadisplay.

Normaal gesproken start de performance-hybrid geruisloos (‘Silent Mode’) in het rijprogramma ‘Comfort’ zodra de elektromotor wordt ingeschakeld. In het combi-instrument geeft het pictogram ‘Ready’ aan dat de auto rijklaar is. Een klein tikje tegen het gaspedaal is voldoende om de AMG performance-hybrid in beweging te zetten.

  • Rijprogramma ‘Comfort’: de start is grotendeels elektrisch. De verbrandingsmotor en elektromotor worden afhankelijk van de situatie ingeschakeld – met elektrische aandrijving bij lage snelheden, bijvoorbeeld in woonwijken of in het stadscentrum, hybride rijden met verbrandingsmotor en elektromotor op provinciale wegen en op de snelweg. Het resultaat is een harmonieuze rijbeleving in combinatie met een zo laag mogelijk verbruik, mede dankzij het vroeg opschakelen van de AMG SPEEDSHIFT MCT-9G transmissie. De vering en de stuurinrichting zijn zodanig afgesteld dat de nadruk op comfort ligt. Bij de besturing ligt de nadruk op energie-efficiëntie, zodat het brandstofverbruik en de emissies verder kunnen worden verlaagd. De kenmerkende sportiviteit en wendbaarheid van AMG blijven behouden.
  • Rijprogramma ‘Electric’: volledig elektrisch rijden vanuit stilstand tot 130 km/h, de verbrandingsmotor blijft altijd uitgeschakeld. In zijn basisconfiguratie is de performance-hybrid achterwielaangedreven. Door de mechanische verbinding met de AMG Performance 4MATIC+-componenten is desgewenst echter ook vierwielaandrijving mogelijk: als bijvoorbeeld de achterwielen plotseling hun grip verliezen, wordt de kracht van de elektromotor via het cardan en de aandrijfassen ook op de voorwielen overgebracht. Als de accu leeg is, schakelt de intelligente besturing automatisch over op het rijprogramma ‘Comfort’ en wordt de verbrandingsmotor gestart die de aandrijfkracht overneemt.
  • Rijprogramma ‘Sport’: start met verbrandingsmotor en elektromotor in een situatie-afhankelijk samenspel van beide aandrijvingen. De boostfunctie van de elektromotor is eerder beschikbaar. Een sportieve rijervaring door directere reactie op commando’s van het gaspedaal, kortere schakeltijden en vroeger terugschakelen plus een dynamischere afstemming van de vering en de besturing.
  • Rijprogramma ‘Sport+’: start met verbrandingsmotor en elektromotor, eveneens in een situatie-afhankelijk samenspel van de twee aandrijvingen. Nog hogere boostprestaties. Extreem sportief karakter dankzij een nog directere gasrespons en gerichte koppelinterventie bij het opschakelen met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller optrekken. Een nog dynamischere afstelling van het onderstel, de stuurinrichting en de aandrijflijn.
  • Rijprogramma ‘RACE’: voor zeer dynamisch rijden op afgesloten circuits. In dit programma zijn alle parameters geconfigureerd voor maximale prestaties. Optrekken met de verbrandingsmotor en de elektromotor die situatie-afhankelijk op elkaar inspelen. Volledig elektrisch vermogen van de elektromotor beschikbaar ter ondersteuning van de verbrandingsmotor bij hard optrekken. Krachtig opladen van de accu bij lage vermogensvraag voor een maximale beschikbaarheid van elektriciteit.
  • Rijprogramma ‘Individual’: individuele aanpassing van de aandrijflijn, de transmissie, AMG DYNAMICS, het onderstel, de stuurinrichting en de uitlaat.
Ook de rijdynamiekregeling profiteert van de hybride aandrijving. In plaats van een remingreep door het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® kan de elektromotor de tractie regelen zodra een wiel te veel slip signaleert. Het ESP® hoeft dan helemaal niet of pas later in te grijpen. Voordeel: de verbrandingsmotor kan een hoger koppel afgeven, wat zowel de wendbaarheid verbetert als de efficiëntie verhoogt. Bovendien kan het vermogen dat anders bij het remmen wordt ‘verspeeld’, juist worden gebruikt om de accu op te laden.

De AMG performance-hybrids beschikken bovendien over het geïntegreerde rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS. Dit systeem beïnvloedt de regelstrategieën van het ESP®, de vierwielaandrijving en het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras. Dit verhoogt de wendbaarheid zonder de stabiliteit van de auto in gevaar te brengen.

Een bijzondere functie: AMG DYNAMICS bepaalt hoe de auto moet reageren. Het systeem maakt onder meer gebruik van de beschikbare sensoren om de snelheid, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de gierbeweging vast te stellen. Dankzij een intelligent pilot-control-principe kan op basis van de handelingen van de bestuurder en de gegevens van de sensoren worden geanticipeerd hoe de bestuurder wil dat de auto zich gedraagt. De regeling wordt afgestemd op de dynamische rijvaardigheid van de bestuurder – zonder merkbare of storende ingrepen van het systeem. De bestuurder krijgt een zeer authentiek rijgevoel met een hoge mate van bochtdynamiek en een optimale tractie, evenals een hoge stabiliteit en een voorspelbaar weggedrag. Zelfs ervaren bestuurders worden optimaal ondersteund zonder het gevoel te hebben dat het systeem hen betuttelt.

  • AMG DYNAMICS ‘Basic’ is toegewezen aan het rijprogramma ‘Comfort’ en ‘Electric’. De set-up resulteert in een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van gierdemping.
  • ‘Advanced’ is geactiveerd in het rijprogramma ‘Sport’. De auto blijft neutraal in balans. De verminderde gierdemping en de grotere wendbaarheid ondersteunen dynamische manoeuvres, zoals het rijden op bochtige provinciale wegen.
  • ‘Pro’ (afkorting voor ‘Professional’) maakt deel uit van het rijprogramma ‘Sport+’. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer ondersteuning voor dynamische rijmanoeuvres, terwijl de wendbaarheid en de feedback van de weg in bochten verder worden verbeterd.
  • ‘Master’ is gekoppeld aan het rijprogramma ‘RACE’. De ‘Master’-modus is gericht op bestuurders die dynamiek en rijplezier willen ervaren op afgesloten circuits. ‘Master’ biedt een licht oversturende voertuigbalans, een directere besturing en een wendbaarder instuurgedrag. Op die manier zorgt ‘Master’ voor maximale wendbaarheid en benut de modus optimaal het dynamische potentieel van het ‘S’-model. Om de ‘Master’-modus te activeren, moet de bestuurder de aparte knop in de middenconsole gebruiken om het ESP® in te stellen op ESP® SPORT Handling Mode of ESP® OFF.
In het rijprogramma ‘Individual’ kan de bestuurder de AMG DYNAMICS-niveaus ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ zelf instellen.

Recuperatie in vier trappen selecteerbaar

Omdat de high-performance AMG-accu zich door de directe koeling altijd in het optimale temperatuurvenster van circa 45° bevindt, kan ook de recuperatie worden geoptimaliseerd – normaal gesproken warmt een accu bij een te hoog recuperatievermogen sterk op, zodat de energierecuperatie moet worden gereduceerd.

De recuperatie start wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, dat wil zeggen in de uitloopmodus zonder het rempedaal aan te raken. Dit laadt niet alleen de accu op, het zorgt ook voor een sterk remmoment – de wielremmen worden ontzien of hoeven, afhankelijk van de verkeerssituatie, helemaal niet te worden gebruikt. De bestuurder kan vier verschillende niveaus van recuperatievermogen selecteren via de rechter AMG-stuurwieltoets. Dit geldt voor alle rijprogramma’s, hoewel de energierecuperatie afhankelijk van het rijprogramma op een andere manier plaatsvindt.

  • Niveau 0: de aandrijflijn reageert als een conventionele verbrandingsmotor met handgeschakelde versnellingsbak, waarbij de koppeling is ontkoppeld, en ‘zeilt’ met de laagste weerstand wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Het recuperatievermogen is zeer laag en dient alleen om de energievoorziening van de auto op peil te houden. Met uitgeschakelde verbrandingsmotor worden de wrijvingsverliezen in de aandrijflijn maximaal gereduceerd.
  • Niveau 1: dit is de standaardinstelling waarbij de recuperatie al merkbaar is voor de bestuurder en ongeveer overeenkomt met de vertraging van een conventionele, ingeschakelde verbrandingsmotor.
  • Niveau 2: sterkere recuperatie, het rempedaal hoeft nauwelijks te worden ingetrapt tijdens het rijden.
  • Niveau 3: de hoogste energierecuperatie tot 90 kW is hier mogelijk door het zogeheten ‘One Pedal’-rijden, zoals in een volledig elektrische auto. Dit vergt enige gewenning en het kan ook storend zijn tijdens snelle ronden op het circuit: hier wil de racer tijd winnen tijdens het remmen. Daarom wordt in het rijprogramma ‘RACE’ de recuperatie automatisch op niveau 1 ingesteld om een zo reproduceerbaar mogelijk voertuiggedrag te bereiken (een hoge efficiëntie is echter nog steeds gegarandeerd, omdat de energie wordt teruggewonnen wanneer de rem wordt gebruikt).
Een ander voordeel van recuperatie is dat de auto niet versnelt bij het afdalen van steile hellingen. Het systeem werkt dus als een motorrem, maar leidt ook energie naar de accu.

De cijfers spreken voor zich: meer dan 600 kW systeemvermogen en meer dan 1.000 Nm systeemkoppel

De uitstekende prestaties van de AMG performance-hybrid aandrijflijn spreken voor zich: technisch gezien zijn een systeemvermogen van meer dan 600 kW en een systeemkoppel van meer dan 1.000 Nm mogelijk. Afhankelijk van het model kan daarmee in minder dan 3,0 seconden van 0 naar 100 km/h worden geaccelereerd. De onmiddellijke reactie van de elektrische aandrijving, de snelle koppelopbouw en de geoptimaliseerde gewichtsverdeling van de auto maken nieuwe topwaarden op het gebied van langs- en dwarsdynamiek mogelijk. De extreem spontane reacties op elke beweging van het gaspedaal zijn bijzonder inspirerend in elke rijsituatie. Deze aandrijflijn is gepland voor meerdere modelseries in verschillende uitbreidingsfasen. Om te kunnen inspelen op de veranderende markt- en klanteneisen bij toekomstige modellen, zijn de definitieve motor- en prestatiewaarden op dit moment nog niet gespecificeerd.

De volgende fase: E PERFORMANCE met 2,0 liter viercilindermotor en elektrische uitlaatgasturbo

Parallel aan de ontwikkeling van de achtcilinder performance-hybrids wordt gewerkt aan de volgende technologische fase: de AMG performance-hybrid in combinatie met de AMG viercilinder turbomotor. De 2,0 liter motor met de interne aanduiding M 139 werd tot dusver in de compacte performance-modellen dwarsgeplaatst gebruikt. Als E PERFORMANCE-variant zal hij ook in andere toekomstige Mercedes-AMG-modelseries voor een passende aandrijving zorgen. De motor zal echter in de lengterichting worden ingebouwd, grondig worden doorontwikkeld en het prestatieniveau zal nogmaals aanzienlijk worden verhoogd. De engineers streven ernaar dat de doorontwikkelde M 139 het hoogste specifieke vermogen van alle in serie gebouwde viercilindermotoren ter wereld zal overtreffen.

De grootste innovatie is de elektrische uitlaatgasturbo, die voor het eerst in een seriemodel wordt toegepast. Deze technologie komt rechtstreeks uit de Formule 1 en wordt MGU-H (Motor Generator Unit Heat) genoemd. Hetzelfde systeem wordt al gebruikt in de Mercedes-AMG Project ONE hypercar.

Razendsnelle respons, soepeler dan een V8-zuigmotor

De elektrische uitlaatgasturbo lost het conflict op tussen een kleine, snel reagerende turbocompressor, die echter een relatief laag piekvermogen bereikt, en een grote turbocompressor met een hoog piekvermogen, die met een aanzienlijke vertraging reageert.

Uitlaatgasturbo met geïntegreerde elektromotor: een nieuw niveau van wendbaarheid

De clou van deze innovatieve turbo-oplading: een elektromotor van circa 4 cm die rechtstreeks op de as van de uitlaatgasturbo (laderas) is gemonteerd, tussen het turbinewiel aan de uitlaatgaszijde en het compressorwiel aan de zijde waaraan de lucht wordt aangevoerd. Deze wordt elektronisch aangestuurd en drijft rechtstreeks de as van de uitlaatgasturbo aan en versnelt zo het compressorwiel, waarna de uitlaatgasstroom de aandrijving overneemt. De elektrificatie van de turbocompressor verbetert het reactiegedrag aanzienlijk vanaf stationair toerental en over het hele toerentalbereik.

Het resultaat: de verbrandingsmotor reageert nog directer op commando’s van het gaspedaal en het hele rijgevoel is aanzienlijk dynamischer en wendbaarder. Bovendien maakt de elektrificatie van de turbocompressor een hoger koppel mogelijk bij lage toerentallen in vergelijking met niet-geëlektrificeerd laden, wat ook de wendbaarheid verhoogt en de acceleratie vanuit stilstand optimaliseert. Zelfs wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt of op de rem trapt, is de technologie van de e-turbocompressor in staat om de turbodruk te allen tijde te handhaven, zodat een continue directe respons gegarandeerd is.

De turbocompressor wordt aangedreven door het 400V-boordnet en haalt zo toerentallen tot 156.000 t/min, wat een zeer hoge luchtdoorvoer mogelijk maakt. De turbocompressor en de elektromotor zijn aangesloten op het hogetemperatuurkoelcircuit van de verbrandingsmotor om te allen tijde de best mogelijke temperatuuromgeving te creëren. De vermogenselektronica wordt gekoeld via het lagetemperatuurcircuit.

Toekomstige viercilinder-hybrid op het prestatieniveau van de huidige V8-biturbomotor

In de viercilinder performance-hybrid kan de 330 kW sterke 2,0 liter AMG-turbomotor (met elektrische uitlaatgasturbo) worden gecombineerd met een 150 kW sterke elektromotor. Het totale vermogen en het totale koppel stellen toekomstige AMG-modellen in staat om rijprestaties te realiseren die zelfs nog beter zijn dan vergelijkbare, huidige auto’s met V8-motor zonder hybride aandrijving. De hoge wendbaarheid, performance en efficiëntie van de hybride viercilinder aandrijflijn zal in eerste instantie in de toekomstige generatie van de Mercedes-AMG C-Klasse worden geïntroduceerd.

Standaard riemaangedreven startdynamo

De vier- en achtcilinder performance-hybrids worden ook uitgerust met een riemaangedreven startdynamo (RSG) die de dynamo en de starter in één unit combineert en een vermogen van 10 kW (14 pk) levert. Het systeem start de verbrandingsmotor en zorgt voor de basisvoeding van de nevenaggregaten, zoals de airconditioning of de rijverlichting, bijvoorbeeld wanneer de auto voor een stoplicht staat en het laadniveau van de hoogspanningsaccu niet meer voldoende is om het laagspanningsnet aan boord te voeden. Het RSG-systeem werkt bijzonder responsief omdat het is geïntegreerd in het 400V-hoogspanningsnet.

100 procent emotie, nul emissie: volledig elektrische AMG-modellen op weg naar serieproductie

Daarnaast werkt Mercedes-AMG aan performance-auto’s met een volledig accu-elektrische aandrijving. Er worden momenteel exclusieve, geïndividualiseerde en verbeterde AMG-modellen gebouwd op basis van de aankomende elektro-auto’s van Mercedes-EQ – vergelijkbaar met een Mercedes-AMG E-Klasse op basis van een Mercedes-Benz model, de zogeheten AMG-derivatenstrategie. De marktintroductie vindt nog dit jaar plaats.

De eerste accu-elektrische AMG-modellen zijn gebaseerd op de nieuwe, elektro-exclusieve Mercedes-EQ architectuur. De modellen worden in Affalterbach, specifiek afgestemd op de verschillende markten, uitgebreid doorontwikkeld op het gebied van techniek (aandrijving, onderstel, remmen, sound), exterieurdesign, interieurdesign, standaarduitrusting en opties. Ze zijn ambassadeurs van een nieuw tijdperk in het performance-segment van de 43 en 53 AMG-modellen, voor doelgroepen die veel waarde hechten aan innovatieve elektromobiliteit, maar niet willen inboeten aan sportiviteit en rijdynamiek.

Het exterieurdesign grijpt terug op karakteristieke AMG-elementen en brengt ze over naar het volledig elektrische tijdperk. Daartoe behoren de specifieke grille met verticale lamellen, de nieuw vormgegeven voorskirt, de dorpelverbreders, de specifieke achterzijde met spoilelip en diffusor alsmede de AMG-velgen in Aero- of Heritage-design.

Ook het interieur krijgt een extra dosis sportiviteit door onder meer exclusieve AMG-stoelen met een individueel dessin, AMG-specifieke functies en aanduidingen voor de MBUX-displays of het AMG Performance-stuurwiel met geïntegreerde toetsen en twee ronde AMG-stuurwieltoetsen. Tal van AMG-opties versterken desgewenst de dynamische uitstraling.

De nieuwe performance-modellen worden op de markt gebracht met twee onafhankelijke, permanent bekrachtigde synchroonmotoren en volledig variabele vierwielaandrijving met modulaire koppelverdeling. De voorlopige prestaties van de testauto’s zijn nu al veelbelovend: met de combinatie van de motor voor en achter kunnen prestaties worden gehaald die op gelijke hoogte staan met de krachtigste Mercedes-AMG performance-modellen met de huidige 4,0 liter V8-biturbomotor. Dat geldt ook voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h, die afhankelijk van het vermogen en de auto in minder dan 4,0 seconden wordt voltooid en waarbij de lineaire acceleratie een heel bijzondere ervaring is. De elektromotoren halen een maximumtoerental van 18.000 t/min en maken een topsnelheid van 250 km/h mogelijk.

De 400V lithium-ion-accu beschikt over een eigen kabelboom, die is aangepast aan het hogere prestatievermogen van de AMG-derivaten. Het luchtgeveerde onderstel AMG RIDE CONTROL+ is speciaal afgestemd op een geoptimaliseerde langs- en dwarsdynamiek. Daar komt nog de extra functie AMG i-Booster bij, die elektrische recuperatie en hydraulisch remmen bij het vertragen op harmonieuze wijze combineert.

En natuurlijk hoort ook de kenmerkende AMG-sound erbij. Met bijvoorbeeld extra hardware (luidsprekers, shaker, soundgenerator) en de nieuw samengestelde, authentieke ‘AMG Sound Experience’ rijdt Mercedes-AMG met veel emotie de toekomst in, ook elektrisch.