Nu, 69 jaar later, staat de inmiddels achtste generatie SL op het punt om zijn laatste ontwikkelingsfase in te gaan. Terwijl de tests op de openbare weg met de Mercedes-Benz 300 SL sportwagen nog plaatsvonden op de autobahn A81, voeren de engineers van Mercedes-AMG tegenwoordig hun tests uit op een speciaal afgezet testterrein in het besneeuwde Zweden.

En hoewel een groot deel van het ontwikkelingswerk aan de 2+2-zits roadster in digitale vorm plaatsvond, zijn analoge ontwikkelingstests nog steeds essentieel. De laatste afstemming van bijvoorbeeld de volledig variabele vierwielaandrijving 4MATIC+, die nu ook voor het eerst in de SL wordt aangeboden, vindt plaats in winterse gebieden. Ook het nieuw ontwikkelde stoffen dak moet zichzelf bewijzen onder de barre omstandigheden nabij de poolcirkel. De rijdynamiek van de iconische roadster, die later dit jaar zijn debuut zal maken, wordt binnenkort ook verder verfijnd tijdens tests op de Nordschleife van de Nürburgring. Op het meest uitdagende racecircuit ter wereld gaan de specialisten van Mercedes-AMG ervoor zorgen dat deze nieuwste interpretatie van de SL meer dan ooit teruggaat naar zijn sportieve roots.

Tegelijkertijd blijft de legendarische roadster, die in verschillende varianten voortaan uitsluitend als Mercedes-AMG wordt aangeboden, trouw aan zijn andere sterke punten. Met zijn unieke design en hoge mate van kwaliteit en luxe, zet deze nieuwe interpretatie van het icoon het succesverhaal voort dat in 1952 begon, ook met betrekking tot exclusiviteit.